artikel

Lekkerland investeert in gestroomlijnde logistiek

Home Premium

Lekkerland investeert in gestroomlijnde logistiek

Om de snelgroeiende vraag uit de convenience markt te blijven voldoen, investeert Lekkerland Nederland in verdere optimalisatie van haar logistieke operatie. Het resultaat is een gestroomlijnd proces dat perfect in elkaar sluit. De ‘convenience company’ is klaar voor verdere groei.

Om de snelgroeiende vraag uit de convenience markt te blijven voldoen, investeert Lekkerland Nederland in verdere optimalisatie van haar logistieke operatie. Het resultaat is een gestroomlijnd proces dat perfect in elkaar sluit. De ‘convenience company’ is klaar voor verdere groei.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Lekkerland Nederland   Leverancier/dienstverlener: 0
Plaats: Meppel, Waddinxveen en Son  
Branche: detailhandel   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Groothandel   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Lekkerland Nederland is een groothandelsonderneming in de groeiende convenience sector. Het bedrijf levert circa 11.000 sku’s aan 9.000 klanten, waaronder benzinestations, spoorwegstations, tabakspeciaalzaken, kiosken, supermarkten en convenience winkels. Hiervoor beschikt Lekkerland over drie distributiecentra (Meppel, Waddinxveen en Son) en een logistiek tabakscentrum in Tiel.
 
Het distributiecentrum in Son is, met een oppervlakte van ruim 30.000 vierkante meter, in omvang het grootste. Vanuit hier wordt de distributie van tabak, zoetwaren, dranken, (non)food, vers en diepvries verzorgd voor de Zuid Nederland. Ook wordt een groot aantal slowmovers op voorraad gehouden voor de overige dc’s in Nederland. Die artikelen worden klantspecifiek verzameld en in een crossdock operatie aan de regionale dc’s geleverd.

 

Transport gehalveerd

"We proberen zo flexibel mogelijk om te gaan met beschikbare ruimte in de dc’s en hebben daarom niet alle producten op alle locaties op voorraad", legt Director Operations Duco Buijze uit. Het HEMA-assortiment wordt bijvoorbeeld alleen in Waddinxveen op voorraad gehouden en de voorraden van Jamin liggen uitsluitend in Son. "Die keuzes zijn onder meer afhankelijk van de grootte van het assortiment van een klant, de beschikbare ruimte en de wensen en eisen van de toeleverancier", weet Buijze. De uiteindelijke beslissing is er voornamelijk eentje op basis van kosten.
 

Doordat niet alle goederen in alle dc’s op voorraad liggen, is er relatief veel transport tussen de dc’s onderling. Om dat transport zo efficiënt mogelijk te laten verlopen investeerde Lekkerland in drie LZV-trucks. Het aantal transporten kon daardoor met de helft worden gereduceerd.

  

"Logistiek gaat veranderen"

De ontwikkeling van de brandstofprijs dwingt het bedrijf echter om naar die transportkosten te blijven kijken. Volgens Buijze is het onvermijdelijk dat de dieselprijzen weer stijgen. "Binnen 10 jaar gaan de prijzen fors omhoog. Dat heeft een enorme impact op onze transportkosten. Daardoor zullen ook logistieke concepten veranderen. De nadruk ligt dan waarschijnlijk nog meer op warehousing en minder op transport", voorspelt hij.
 

Buijze sluit niet uit dat het transport tussen de warehouses in de toekomst wordt uitbesteed. Tot nu toe heeft Lekkerland alle transport en distributie in eigen huis. "Als een logistiek dienstverlener het intercompany transport voordeliger kan uitvoeren, doordat hij onder een andere CAO valt, is dat het overwegen waard. Maar de distributie naar onze klanten blijft ook in de toekomst tot onze core business behoren. Daar zullen we de stijgende dieselprijzen proberen op te vangen door te investeren in nieuwe, zuinigere technologieën."

 

Mobiele ontvangstcontrole

Ook de warehouse activiteiten behoren voor Lekkerland tot de kerncompetenties. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er de afgelopen jaren flink is geïnvesteerd in het verder optimaliseren van de logistieke operatie.
 

In het dc in Son komen zes dagen per week nieuwe goederen binnen; van kwart voor drie ’s ochtends tot negen uur ’s avonds. "Wekelijks gaat het om ongeveer 4.000 tot 5.000 pallets", weet DC Manager Marcel Thomasse. Voor de registratie van de goederenontvangst zet Lekkerland mobiele ontvangstkarren in. Op die karren staat een terminal, met toegang tot het WMS, een scanner en een labelprinter. De medewerker geeft het inkoopordernummer in, scant het product, en voert vervolgens het ontvangen aantal en de THT-datum in. Op basis van de in het WMS vastgelegde THT-restricties wordt de zending gecontroleerd. Thomasse: "Als alles klopt, worden de goederen geaccepteerd en ingeslagen. Klopt iets niet, dan worden ze direct geweigerd, of ingeslagen en geblokkeerd. Dat is afhankelijk van de THT."

 

Diverse verzamelmethodes

Voor het orderverzamelen wordt gebruik gemaakt van verschillende methodes. Ongeveer 2.200 autogebonden artikelen kunnen via het single item picking principe worden geleverd. Diepvriesproducten worden met conventionele picklijsten verzameld. En slowmovers (artikelen met een omloopsnelheid van minder dan 8 stuks per week landelijk) worden volgens het batchpicking principe verzameld.

Voor het gros van de te picken artikelen maakt Lekkerland gebruik van moderne technologie. Zoetwaren, seizoensgebonden artikelen en enkele versproducten worden via pick-by-voice verzameld. Dankzij die technologie steeg de productiviteit met 20 procent. De kwaliteit van de operatie nam zelfs met 40 procent toe. De rookwaren worden volgens het pick-to-light principe verzameld. Met behulp van camerabeelden wordt daarbij de inhoud van de verzamelde orders bewaakt.
 

De verschillende stromen komen uiteindelijk samen op het expeditieplein ambient en op het expeditieplein vers. Daar vinden de laatste controleslagen plaats, waarna de orders in de juiste volgorde van de route worden klaargezet. "Als alles gecontroleerd is, staat er per route een keurige rij containers klaar voor de volgende ochtend. Die rij is ook op volume gecheckt, zodat alles ‘s ochtends ook precies in de auto past", weet Thomasse.

 

Tekst: Mark Dohmen

Reageer op dit artikel