artikel

Innovatie moet komen van verladers

Home Premium

Innovatie moet komen van verladers

Hoe kijken CEO’s naar logistiek? Hoe gaan ze om met de gangbare theorieën? De Vereniging Logistiek Management (VLM) en het vakblad Logistiek brengen praktijk en theorie op het hoogste niveau bij elkaar. CEO en wetenschapper buigen zich over diverse thema´s. Ze bespreken veranderende concepten in een weerbarstige praktijk.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 23 januari 2009.

Deel 15: Leo van Wijk (Connekt) en Peter van Laarhoven (TNT)

 

Thema 1
Versnippering

Van Wijk: “Na de overname van KLM heb ik het voorrecht om eveneens in Frankrijk achter de schermen te kunnen kijken. Ook op innovatiegebied gaat het daar anders dan hier. Als de Fransen een goed idee hebben, stelt iedereen zich er achter. Iedereen accepteert ook de regierol van de overheid en komen er fondsen beschikbaar. Niet dat daar alles altijd goed gaat, maar in Nederland accepteren we geen bemoeienis met onze zaken.”

Van Laarhoven: “Bij de innovatiecommissie krijg je niet het predikaat ‘Kansrijke sector’ als je niet de handen ineen slaat. De logistieke sector heeft veel potentieel, maar is ook hopeloos gefragmenteerd. We hebben in de Logistieke Alliantie zelfs een belangenvereniging voor belangenverenigingen.”
 

Thema 2
Academische wereld

Van Wijk: “De academische wereld past niet bij mij. Ik kan het niet opbrengen om steeds maar bezig te zijn met één onderzoeksvraag. Ik ben altijd breed georiënteerd geweest en veel te praktisch ingesteld. Een bedrijf als KLM heeft ook niet zoveel behoefte aan intensieve wetenschappelijke ondersteuning. Net als TNT zijn we een servicebedrijf, we ontwikkelen niet zelf. Ook voor de invulling van managementvacatures zoeken we peoplemanagers, geen luchtvrachteconomen.”

Van Laarhoven: “Vier jaar lang was ik hoogleraar. Toen had ik het wel gezien. Je kunt gelukkig zijn als hoogleraar wanneer je gedreven onderzoeker bent – dat was ik toen niet meer – of er plezier in hebt om je bezig te houden met bestuur en politiek. Misschien had ik wat meer mijn eigen route moeten bepalen en miste ik teveel een langjarige academische carrière. Ik was blij toen ik hoofd strategie bij TNT kon worden.”
 

Thema 3
Logistieke dienstverlening

Van Wijk: “Het vrachtbedrijf van KLM heeft een tijdlang gespeeld met de gedachte om de strategische focus meer te verleggen naar logistieke dienstverlening. Dat bleek een lastige stap, omdat je discussies kreeg met partijen in de markt waar je op dat moment business mee deed. Onze positie werd er niet beter van, terwijl de koerswijziging wel veel geld zou gaan kosten en heel veel managementaandacht ging opeisen.”

Van Laarhoven: “TNT heeft de logistieke business unit afgestoten, omdat het business model niet deugde. Voor logistiek dienstverleners is er nauwelijks een incentive om innovatief bezig te zijn. Innovatie betekent direct druk op je marge. Met sommige verladers lukt het wel, maar je kunt het je niet veroorloven om je alleen maar op hen te richten.”
 

Thema 4
Verladers

Van Wijk: “Negen van de tien keer komt de innovatiedrive van producenten en retailers. De vraag is welke positie je als bedrijf inneemt en welke ambitie daar bij past. Als KLM hebben we niet de behoefte om op allerlei innovatieve projecten te duiken. We zijn liever een smart follower, dan een early adopter. Natuurlijk willen we bovenop de ontwikkelingen zitten. Veel technologie is er, maar je moet wel de valkuilen kennen. Je kunt heel veel geld verliezen door op het verkeerde paard te wedden.”

Van Laarhoven: “De commissie onder mijn voorzitterschap heeft geconcludeerd dat logistieke in–novatie moet komen van verladers en niet van logistiek dienst–- verleners. Die sector gaat gebukt onder lage marges en kan geen gezamenlijke vuist maken. Verladers profiteren het meest van vernieuwing. Ze hebben ook de schaalgrootte om innovatie tot wasdom te laten komen. In de innovatiethema’s van de commissie zijn het daarom de verladers die het voortouw nemen.”

Reageer op dit artikel