artikel

Bouwbedrijf Kooi lost logistieke knelpunten op

Home Premium

Bouwbedrijf Kooi lost logistieke knelpunten op

Bouwlocaties in de stad zijn steeds moeilijker bereikbaar. Bouwbedrijf Kooi uit Appingedam ontwikkelde een modulaire woning die grotendeels in de fabriek wordt gefabriceerd. Op de bouwplek hoeft de woning alleen nog afgemonteerd te worden, wat daar de helft aan vervoersbewegingen scheelt.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 23 januari 2009.

De grootste uitdaging voor ondernemer Jaap Kooi is projectontwikkelaars te laten wennen aan het idee van een voorgefabriceerde woning. Een ‘1-2-3 Huis’ wordt voor 80 procent in de fabriek gebouwd, inclusief kozijnen, leidingen, tegels en sanitair. Vervolgens wordt de woning in zes delen naar de bouwlocatie vervoerd en in elkaar gezet.
 

Waar de bouw van een woning normaal gesproken een half jaar duurt, is een 1-2-3 Huis in tien weken beschikbaar. Bovendien vallen de bouwkosten 20 procent lager uit. Die kostenbesparing is het gevolg van de ideale omstandigheden waaronder de woning in de fabriek wordt gebouwd. “Wij hebben geen last van slecht weer en onze mensen kunnen 8 uur per dag werken bij een temperatuur van 20 graden”, legt Jaap Kooi uit.
 

Bouw is logistiek

De grootste winst van het 1-2-3 Huis zit in de logistiek. Nu er weinig bouwlocaties beschikbaar zijn in het buitengebied, gaan gemeenten er toe over bouwlocaties aan te wijzen in drukke stadskernen. Dit brengt logistieke problemen met zich mee. Allereerst zijn bouwlocaties in de stad vaak lastig bereikbaar door congestie en doordat wegen niet geschikt zijn voor groot materieel. Daarnaast zorgen al die vervoersbewegingen voor overlast. “Doordat het 1-2-3 Huis op de bouwlocatie alleen maar in elkaar hoeft te worden gezet, wordt het aantal vervoersbewegingen op de bouwlocatie met meer dan de helft gereduceerd”, zegt Kooi. “Ook neemt de toegevoegde waarde per transport toe.”

Op de bouwlocatie luistert de logistiek nauw. Door elke 12 tot 15 minuten een unit in de bouwkraan te hebben, kunnen er op een werkdag 24 units worden geplaatst. Dat zijn vier complete woningen. Kooi: “Om een constante aanvoer van units te hebben, rijden we behalve met onze speciale verlaagde truck ook met gehuurde semi-diepladers die één unit vervoeren. Het vereist een nauwkeurige logistiek. We mogen niet te veel file hebben want dan stokt de aanvoer.”
 

Al met al vinden op dagen dat de modules geplaatst worden dus nogal wat vervoersbewegingen plaats op en rond de bouwplaats. Maar het voordeel, zegt Kooi, is dat het transport geconcentreerd is. “Het af en aanrijden van tegelzetters en installateurs op een bouwplaats is bij ons verleden tijd. Het gebeurt allemaal in de fabriek.”

Volgens Kees Groot van innovatienetwerk Syntens is Kooi het schoolvoorbeeld van een ondernemer die de oplossing zoekt in het creëren van toegevoegde waarde. “Uit onderzoek blijkt dat het ontwikkelen van toegevoegde waarde één van de krachtigste instrumenten is om in de logistiek de concurrentieslag te winnen.”
 

Marketingstrategie

Syntens ondersteunde Jaap Kooi bij het ontwikkelen van een marketingstrategie en bracht de ondernemer in contact met mogelijke partners, die moeten helpen bij het breed in de markt zetten van zijn product.

Ondanks de kredietcrisis en de malaise op de woningmarkt hoopt Kooi in 2009 eenzelfde omzet te kunnen draaien als in 2008, toen zijn bedrijf 130 voorgefabriceerde woningen afleverde. De conjunctuur ziet Kooi niet als probleem. Hij verwacht een sterk groeiende vraag naar zijn goedkope prefab-huizen. “Alle sociale woningen uit de jaren vijftig zijn de komende jaren aan vervanging toe. Woningcorporaties kunnen daar niet onderuit. Volgens de prognoses moeten er aan de onderkant van de markt 30.000 nieuwe woningen per jaar worden gerealiseerd.”

 

Op de foto: Syntens adviseur Kees Groott (rechts) in gesprek met Jaap Koi in de fabriek in Apppingedam

Reageer op dit artikel