artikel

Nieuw TMS bespaart Calduran lege kilometers

Home Premium

Nieuw TMS bespaart Calduran lege kilometers

Fabrikant van kalkzandproducten Calduran plukt de vruchten van zijn nieuwe TMS plus ritplanner. “Op basis van de eerste ervaringen durf ik wel te stellen dat het leeg rijden met zo’n tien procent verminderd kan worden”, zegt logistiek directeur Gert Jan de Gier.

Fabrikant van kalkzandproducten Calduran plukt de vruchten van zijn nieuwe TMS plus ritplanner. “Op basis van de eerste ervaringen durf ik wel te stellen dat het leeg rijden met zo’n tien procent verminderd kan worden”, zegt logistiek directeur Gert Jan de Gier.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Calduran   Leverancier/dienstverlener: AKB-Intris
Plaats: Harderwijk  
Branche: bouw & installatie   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: 14-01-2008
Productnaam:  

"We werken vanuit drie fabrieken van waaruit vrachtwagens naar klanten rijden", vertelt logistiek directeur De Gier. "Vaak moeten die auto’s leeg terug. Dankzij de nieuwe software is een reductie van kilometers, een hogere beladingsgraad en minder leeg rijden gerealiseerd."

 

Vijf procent kosten besparen

Calduran uit Harderwijk heeft gekozen voor de transport management-software van AKB-Intris. Doel was om vijf procent kosten te besparen op de vrachtkosten. Momenteel, een jaar na de introductie van het nieuwe pakket, worden de ritten al voor tachtig procent volautomatisch gepland.

 

Totaalinzicht in vrachtbewegingen

Een ander doel was om totaalinzicht te krijgen van alle vrachtbewegingen van de drie fabrieken. De Gier: "We werken nu effectief met één logistiek centrum in plaats van met drie. Er zijn er wel drie, maar het werkt als een geheel."

 

Bouwplaatsen zonder postcode

De producten van Calduran moeten vaak naar bouwplaatsen zonder postcode. Het nieuwe TMS-pakket biedt de mogelijkheid om met codes en x/y-coordinaten te werken om toch de juiste locatie in of rond een stadsregio te kunnen lokaliseren. Ook het vinden van plaatsen zonder postcode kan met deze software.

 

Milieuzones en venstertijden 

Bij het plannen van laad- en losadressen wordt ook rekening gehouden met eventuele milieuzones en venstertijden. "Niet voor verrassingen komen te staan, dat is de kunst", besluit De Gier. "Want dan lopen de kosten al gauw uit de hand."

Reageer op dit artikel