artikel

VAL heeft belofte nooit kunnen waarmaken

Home Premium

VAL heeft belofte nooit kunnen waarmaken

Hoe kijken CEO’s naar logistiek? Hoe gaan ze om met de gangbare theorieën? De Vereniging Logistiek Management (VLM) en het vakblad Logistiek brengen praktijk en theorie op het hoogste niveau bij elkaar. CEO en wetenschapper buigen zich over diverse –thema’s. Ze bespreken veranderende concepten in een weerbarstige praktijk. .

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 14 november 2008

Hoofdstuk 9: Anton van Beers (DSV) en Steef van de Velde (Erasmus)

Thema 1: Productieplanning

Van Beers: “Ooit werkte ik bij een ijzergieterij, die met faillissement werd bedreigd. De productieleiding besloot alvast op voorraad te produceren om de mensen maar aan het werk te houden. Ik denk dat we voor drie jaar huizen van vlinderkleppen op voorraad hadden staan, die ik vervolgens als bedrijfseconomisch medewerker mocht afwaarderen.”

Van de Velde: “In productie–omgevingen loop je aan tegen verschillende methodieken. Discrete productie met een engineer to order concept en een ingewikkelde routering.

“Dat is als onderwerp voor plansystemen een geweldige wiskundige puzzel. Het is leuk om te doen – je kunt er hoogleraar mee worden – maar de relevantie in de praktijk is over het algemeen gering.”
 

Thema 2: Logistieke –dienstverlening

Van Beers: “Halverwege de jaren tachtig wierp het openstellen van de Europese binnengrenzen zijn schaduw vooruit. Veel internationale transportbedrijven hadden extra inkomsten uit de afhandeling van douaneformaliteiten. Die bron dreigde op te drogen. Veel bedrijven zochten andere activiteiten, vooral in warehousing en VAL (Value Added Logistics). Achteraf gezien heeft VAL de belofte als inkomstenbron nooit kunnen inlossen.”

Van de Velde: “Binnen onze vakgroep Bedrijfskunde kijken we vooral naar de conceptuele aspecten, waar technische faculteiten vaak meer oog hebben voor de operationele kant van de zaak. We werken heel veel met cases in het onderwijs, die we deels ook zelf ontwikkelen. Recent hebben we nog een case geschreven bij TNT. Zij mikken vooral op locale, regionale supply chains, waar concurrenten het accent hebben liggen op global supply chains.”

Thema 3: Supply chain

Van Beers: “Er zit veel emotie in supply chain-beslissingen. Inkopers van logistieke diensten zijn ook mensen. Als je met hen een locatie bepaalt op basis van objectieve criteria, blijkt toch vaak dat uiteindelijk intuïtie de doorslag geeft. In welke richting gaan we ontwikkelen? Daar komt nog altijd veel buikgevoel bij kijken.”

Van de Velde: “We denken vaak dat we heel rationeel kunnen beslissen. Maar op trainingen zie ik regelmatig dat de groep een andere beslissing neemt dan op basis van de harde feiten logisch zou zijn geweest. De informatiestroom is vaak te omvangrijk. Op een gegeven moment komen er teveel getallen voorbij. Vervolgens worden daar wegingsfactoren aan toegevoegd en dan ga je al. Onzekerheid is toch een factor. Alle huidige modellen en informatiesystemen nemen die onzekerheid niet weg.”

Thema 4: Tenderen

Van Beers: “Tenderen is de mores van de markt. Het is de manier om een pakket werk binnen te halen. De informatie-uitwisseling neemt echter soms wel excessieve vormen aan. Ook zie ik regelmatig dezelfde verladers voorbij komen, die toch altijd bij hun dienstverlener blijven. Het is moeilijk om ze elke keer weer serieus te nemen.”

Van de Velde: “Ik heb wel eens met verbazing zitten kijken naar de enorme bidbooks die er soms uit gaan. Vaak staat onderaan datgene waar het uiteindelijk om draait: de prijs per pallet. Ik zie ook dat dienstverleners heel verschillend reageren. Sommigen sturen een standaard folder, anderen verzamelen direct al zoveel mogelijk informatie. Ik ben wel geïnteresseerd in de sociale aspecten binnen de relatie. Waarom wil de ene klant wel een stap verder gaan in de samenwerking en de andere niet? Dat heeft veel te maken met communicatie. Praat je regelmatig met je opdrachtgever, niet alleen over operationele zaken, maar juist over strategie. Durf een visie neer te leggen.”

Thema 5: Innovatie

Van Beers: “Als de Commissie Van Laarhoven zegt dat logistieke innovatie vooral moet komen van verladers, kan ik me daar wel in vinden. Alleen zal dat toch altijd in samenwerking met de logistiek dienstverlener tot stand moeten komen. Ik kan me niet voorstellen dat verladers logistiek weer zelf gaan uitvoeren. Juist in de relatie komen de voordelen van innovatieve concepten tot hun recht. Sommige opdrachtgevers zien hun dienstverlener als supplier. Meer niet. Andere – vooral in technologische sectoren – denken meer in partnerships. Daar komen innovaties gemakkelijker tot stand.”

Van de Velde: “In dienstverlening is alles perceptie. Je kunt honderd keer zeggen dat je ergens goed in bent, maar de klant moet het wel ervaren. Iedereen maakt fouten. Van belang is hoe je daar als dienstverlener op reageert.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[fotoalbum]

Reageer op dit artikel