artikel

Sommige chauffeurs maken een sport van zuinig rijden

Home

Vervoerder Hovetra stuurt chauffeurs op een cursus zuinig rijden en overweegt de aanschaf van een transport management systeem om trucks en personeel efficiënter in te zetten. Het is de uitkomst van een digitale duurzaamheidsscan bij de onderneming, die midden in een bedrijfsoverdracht zit.

Sommige chauffeurs maken een sport van zuinig rijden
Logistieke innovatie in het mkb

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 3 oktober 2008.

Transport en duurzaamheid, gaat dat wel samen? In de sector zelf is duidelijk dat het milieubewustzijn toeneemt. Dat uit zich misschien niet in grootschalige, mediagevoelige projecten. Op kleinere schaal zijn er tal van initiatieven. Duurzaamheid en kostenbesparing gaan hand in hand en het innovatieprogramma Duurzame Logistiek, geïnitieerd door het ministerie van V&W, speelt daarop in. Het programma wil slimmer en efficiënter vervoer stimuleren. Hierdoor kan er zuiniger gereden worden, kunnen trucks beter beladen worden (meer volume) of hoeven vrachtwagens minder kilometers te maken.
 

Cursus zuinig rijden

Vervoerder Hovetra heeft het thema duurzaamheid omarmd. Het Rijnmondse familiebedrijf, specialist in bulkvervoer, heeft een wagenpark met 32 trekkende eenheden en 35 opleggers, waaronder een gecompartimenteerde zuig/blaasoplegger.

Bedrijfsleider Sjany Both vertelt dat zuiniger rijden al jaren tot de speerpunten van de onderneming behoort. Enkele jaren geleden werd geïnvesteerd in lichtere chassis, spoilers en Euro5-motoren. “Zonder dat hier een beloning tegenover staat, maken sommige chauffeurs er een sport van zo zuinig mogelijk te rijden”, vertelt Both.

Enkele maanden geleden kreeg Hovetra bezoek van Frank Bontekoe, adviseur bij het innovatienetwerk Syntens. Hovetra zit midden in een bedrijfsoverdracht. De vader van Both is enkele jaren geleden opgevolgd door drie van zijn vier kinderen. Nu moet de overdracht juridisch en financieel geregeld worden. Both: “We hadden vooral behoefte aan een onafhankelijk oordeel. Natuurlijk zijn er accountants en belastingadviseurs bij de overdracht betrokken, maar die hebben allen een economisch belang. Syntens heeft dat niet.”
 

Tien procent besparing

Naast bedrijfsoverdracht sneed Bontekoe bij Hovetra het onderwerp duurzaamheid aan. De meeste logistieke ondernemers zijn daar nog niet echt mee bezig, stelt de adviseur. Maar hij ziet dat veranderen. Transportkosten stij–gen steeds meer en milieuvoorschriften zullen toenemen. “Dat zal vervoerders de prikkels geven om echt te investeren in duurzaamheid.”

Tegenover die investeringen moeten wel besparingen staan. Dat is wat met een Digiscan Duurzame Logistiek in kaart kan worden gebracht. Met een redelijk beperkt onderzoek wordt duidelijk waar aanpassingen in de bedrijfsvoering tot meer duurzaamheid en minder kosten leiden. “Hovetra gaat met een aantal besparingsmogelijkheden aan de slag wat kan leiden tot tien procent vermindering in kosten”, rekent Bontekoe voor.
 

Hovetra kan vooral winst boeken met meer ICT, bleek uit de Digiscan. Een transport management systeem (TMS) in de trucks zal bijvoorbeeld kunnen resulteren in een lager brandstofverbruik, een betere urenregistratie en efficiëntere inzet van chauffeurs en vrachtwagens. Ook laat een TMS zien of de kortste routes worden gereden. Binnenkort komt een adviseur van Transport en Logistiek Nederland praten over de aanschaf van een TMS. “We hikken nog wel een beetje tegen de hoge aanschafkosten aan”, zegt Both. “Aan de andere kant maakt een TMS een automatisering van de salarisadministratie makkelijker. Dit handmatige werk kost me nu vaak een week per maand.”

Reageer op dit artikel