artikel

Je kunt niet de hele wereld voorspellen

Home

Hoe kijken CEO’s naar logistiek? Hoe gaan ze om met de gangbare theorieën? De Vereniging Logistiek Management (VLM) en het vakblad Logistiek brengen praktijk en theorie op het hoogste niveau bij elkaar. CEO en wetenschapper buigen zich over diverse thema´s. Ze bespreken veranderende concepten in een weerbarstige praktijk.

Je kunt niet de hele wereld voorspellen
Andries de Goen en Jack van der Vorst in gesprek over logistiek

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 28 november 2008.

 

Hoofdstuk 5:  Andries de Groen (Grolsch) en prof. dr. ir. Jack van der Vorst (Wageningen)
   
Thema 1 : Consolidatie

De Groen: “De overname maakt Grolsch tot onderdeel van één van de grootste bierbrouwers ter wereld. Het spreekt voor zich dat SABMiller de beschikbare capaciteit zo goed mogelijk wil benutten. Sluiten van productielijnen is echter niet aan de orde. In Enschede blijven wij verantwoordelijk voor het merk Grolsch, ook als dat elders wordt gebrouwen. Hier blijven we de beugelfles produceren voor de hele wereld. Hier doen we productontwikkeling. Maar natuurlijk wordt er gekeken naar gezamenlijke inkoopkansen.”

Van der Vorst: “Consolidatie is onvermijdelijk. Iedereen is bezig met internationalisering en schaalvergroting in de foodsector. Aan afnemerskant heeft ook veel samenvoeging plaats gevonden. In Europa doe je zaken met vier of vijf grote retailers. Als je danst met een olifant moet je zelf ook groot zijn, anders wordt je geplet. Leveranciers van routineproducten hebben niet veel in de melk te brokkelen. Dankzij SABMiller krijgt Grolsch aan de aan- en afvoerzijde meer rugdekking.”

Thema 2: Voorspellen

De Groen: “Lange tijd dachten we dat we de wereld konden voorspellen. Dat we de hele logistieke afhandeling in planningssystemen konden drukken. Maar dat idee hebben we achter ons gelaten. Om de betrouwbaarheid van je proces te vergroten moet je meer doen dan systemen inrichten, die de vraagvoorspelling op een hoger plan moeten brengen.”

Van der Vorst: “De essentie van ECR (Efficiënt Consumer Response) is responsiviteit. Probeer niet te voorspellen, maar leer snel te reageren op een vraag uit de markt. Het gaat om productbeschikbaarheid op het schap, zo snel mogelijk en tegen de laagste kosten. Hoe dat moet verschilt per branche.”

Thema 3: Push en pull

De Groen: “Een krachtige promotieactie heeft meer effect op de supply chain dan een warme zomerdag in mei. Er valt heel veel te optimaliseren in de communicatie tussen brouwers en retailers. Van–uit de logistiek zouden we zelf waarde kunnen toevoegen als we in staat zijn unieke ketens te ontwikkelen voor retailers en andere afnemers.”

Van der Vorst: “Hier zie je wel een groot verschil tussen branches. Bier is langer houdbaar. Dat is een voordeel. Is bier een push- of pull-product? Interessante discussie. Hoever gaat de klantenorder de keten in? Bier is in wezen een anoniem product. Daar kun je voorraden van aanleggen.”

Thema 4: Modelleren

De Groen: “In de aanloop naar de nieuwe brouwerij hebben we heel veel samen gewerkt met de Universiteit Twente. Nog steeds doen we dat.”

“Ik vind het verfrissend om met jonge academici samen te werken en probeer dat ook binnen het hele bedrijf te promoten. Onlangs hebben we gekeken naar het proces van vergisting. Je denkt vanuit je ervaring dat je niet voor verrassingen komt te staan. Maar toch loop je tegen bottlenecks aan waar je niet op hebt gerekend. Binnenkort gaan we met behulp van modellen kijken naar mogelijk onbedoelde neveneffecten van capaciteitsuitbreiding.”

Van der Vorst: “Het is heel belangrijk dat Grolsch mensen vanuit de praktijk mee laat doen met het bouwen van modellen. Interessanter vaak dan de uitkomsten zelf is het proces van mensen die samen aan de slag gaan met een model. Dat levert heel veel inzicht en interactie op.”

Thema 5: Duurzaamheid

De Groen: “Voor één liter bier heb je vier liter water nodig. Dat is moeilijk uit te leggen aan de consument. SABMiller stelt zichzelf hoge eisen op het punt van duurzaamheid. Zo moet elke brouwerij op termijn selfsupporting zijn in energiewinning uit bijvoorbeeld restwarmte, afval–stromen, zon en wind. Mijn droom is het om van deze supply chain een heel natuurlijke supply chain te maken, met een brouwerij temidden van graanvelden, met biologisch afbreekbare verpakkingen en met een waterverbruik van maximaal twee liter op één liter bier.”

Van der Vorst: “Ik geloof zeker in agribusinessparken, waar de reststroom van de één de input voor de ander is. Clusteren, verbinden en regisseren. Dat is de centrale visie binnen agrologistiek. Mest zorgt voor het opwarmen van kassen. Daar liggen nog heel veel kansen, ook voor Grolsch.”

Reageer op dit artikel