artikel

Colbond kiest opnieuw voor eigen dc en activeert WMS

Home

De locatie van Colbond’s nieuwe distributiecentrum is bijzonder. “Het is hier op het voormalige Akzo-terrein in Arnhem de eerste nieuwbouw sinds lange tijd”, aldus Bart-Jan van Beckhoven. Het dc is aangebouwd tegen de fabriek van Colbond. Naast een nieuw magazijn draait er ook een warehousemanagement systeem (WMS) van JD Edwards.

Colbond kiest opnieuw voor eigen dc en activeert WMS

 

Voor Colbond is het werken in het nieuwe distributiecentrum een verschil als tussen dag en nacht met het oude magazijn. Van Beckhoven, director logistics & information management: "We werkten daar in een ruimte die het best te omschrijven was als een aaneenschakeling van tennishallen. Voldoende ruim, maar niet handig in gebruik, of beter, niet efficiënt zowel qua handling als ruimtebenutting." Bij Colbond is lang nagedacht over de vraag hoe de producent van onder andere ‘non woven fleeces’ op rollen t.b.v. bijvoorbeeld tapijten en dakbedekkingen de logistiek efficiënter zou kunnen oppakken. Er zijn de nodige berekeningen losgelaten om op de parkeerplaats naast de fabriek een modern distributiepand neer te zetten. Het brainstormen over een nieuwe logistieke werkwijze startte in 2004 als onderdeel van een project waarbij het bedrijf zich meer ging toeleggen op make to order en er een grotere controle plaatsvond naar de hoogte van het kapitaal in de voorraad. Van Beckhoven: "Vanuit het management kreeg ik het verzoek gewoon eens uit te rekenen wat een logistieke case als deze voor het bedrijf zou betekenen. Het bleek zeer rendabel te zijn om onze logistiek te optimaliseren in een nieuwbouw magazijn aansluitend aan onze productie."

 

Slimmer werken in kleiner magazijn

Van een pand van 22.000 m2 is Colbond dus teruggegaan naar een ruimte van 7.500 m2. De keuze voor dit veel kleinere en hogere magazijn betekende ook dat er veel slimmer moest worden gewerkt. Om alles goed op te zetten werd de hulp ingeschakeld van logistiek adviseur Rogé Megens. Megens en Van Beckhoven zijn nu het dc op orde is zichtbaar trots op het resultaat. De verschillen tussen hoe het magazijn in de oude situatie was ingericht en hoe dat nu het geval is, zijn niet op twee handen te tellen. Eerder lagen er veel meer rollen op de vloer en in de stellingen tot maximaal vijf lagen hoog. Nu liggen de rollen tien lagen hoog. In de oude situatie bestond één locatie soms uit vijftien rollen, nu heeft iedere rol zijn eigen locatie.

 

[fotoalbum] 

 

WMS-module in JD Edwards ERP geactiveerd

Een warehousemanagement systeem werd in het oude magazijn niet gebruikt. Dat daar gezien de nieuwe eisen wel degelijk behoefte aan was mag duidelijk zijn. "In 2002-2003 hebben we een nieuw ERP geimplementeerd bij Colbond. Bij de aanschaf van het gekozen JD Edwards pakket kregen we de warehouse management module erbij. Achteraf gezien een goede "deal", want in het warehousemanagement deel van JD Edwards zit namelijk precies wat we nodig hebben. Wel kostte het uiteraard wat energie en denkwerk om alles zo in te richten zoals we het wensten." Rogé Megens hierover: "Colbond werkt nu in het magazijn met een ‘system directed put away’ werkwijze. Om daarmee te kunnen werken moesten we hier alle producten in het systeem voorzien van de benodigde karakteristieken zoals omvang, gewicht en omloopsnelheid. Het systeem bepaalt immers in dit nieuwe magazijn welke rollen op welke locatie worden geplaatst op basis van de door ons ingegeven parameters."

 

‘System directed put away’

De rollen worden direct vanuit de fabriek via een sluis tussen beide ruimtes naar het magazijn gebracht. Daar worden ze opgepikt door hef- en reachtrucks. De laatste is speciaal uitgerust met camera’s en een systeem dat controleert of de rollen wel op de juiste hoogte worden geplaatst. Dat laatste is geen overbodige luxe, want waar de rollen eerder over vijf lagen werden weggelegd, zijn dat er nu tien. System directed put away, camera’s met kleurenmonitor in de reachtrucks en scannen bij verzending zijn drie zaken die eerder niet werden gebruikt. Nu dienen ze ervoor om de zaken professioneler aan te kunnen pakken, met een groot verschil tussen de oude en de nieuwe situatie tot gevolg. De voorraden en levertijd waren al in een eerder stadium sterk teruggebracht. Door de nieuwe werkwijze is ook de handling en efficiency aanzienlijk verbeterd. Naast de besparing op arbeidskosten zijn er nog de besparingen op huur- en energiekosten, het vorige pand was nauwelijks op temperatuur te houden vanwege een slechte isolatie", aldus Van Beckhoven.

 

Nauwelijks opstartproblemen

Van Beckhoven en Megens hebben ook nog even gekeken naar de mogelijkheid van een volledig geautomatiseerd magazijn, maar de kosten daarvan zouden te hoog worden. Megens: "De diversiteit van producten is daarvoor te groot gerelateerd aan de omloopsnelheid." Tussen de voorstudies en de uiteindelijke realisatie van het dc zit een jaar of drie. Deze zomer werd het pand opgeleverd. De redelijk lange voorbereidingstijd heeft zich volgens Van Beckhoven uitbetaald in een goed lopende operatie, minimale opstartproblemen bij de wms-implementatie en een verhuizing waarvan de klanten niets hebben gemerkt. "Op een paar tienden van de hele flow na hebben we alle producten zo in het nieuwe systeem kunnen invoeren. Het enige wat in een enkel geval nog lastig was, was de roldiameter. Als die onjuist in het systeem staat dan past de rol niet op de aangewezen locatie. Door die gegevens direct aan te passen is dat probleempje nu verholpen.

 

Toch een klein lastig puntje

Tevredenheid is toch wel het gevoel dat overheerst bij de directeur logistiek en information management, evenals bij zijn adviseur Megens. Toch zijn er natuurlijk altijd zaken waarop het lastig inspelen is. Dat bleek wel tijdens de eerste twee maanden na de opening van het dc en de livegang van het WMS. Van Beckhoven: "Het randafval dat we hier overhouden wordt normaal gesproken één tot twee keer per week opgehaald, maar de afnemer meldde dat hij, net toen we het nieuwe dc hadden ingericht, vijf weken op vakantie ging. Het was even lastig inspelen op die situatie, al te veel ruimte hebben we nu immers niet over."

Reageer op dit artikel