artikel

“Voor het automatiseren van bedrijfskritische processen valt sinds de eeuwwisseling de keuze steeds minder vaak op maatwerk.”

Home

(Onderzoek MarketCap in Automatisering Gids van 31 mei 2007)

“Voor het automatiseren van bedrijfskritische processen valt sinds de eeuwwisseling de keuze steeds minder vaak op maatwerk.”
Employee Satisfaction

Voor steeds meer Nederlandse bedrijven en instellingen geldt maatwerksoftware niet langer als heilige graal. Het Y2K probleem heeft daarbij als katalysator gewerkt. Nooit eerder in de IT-geschiedenis inventariseerden organisaties immers zo nauwgezet hoeveel applicaties ze gebruikten. En met welk doel. De uitkomsten waren ronduit schokkend! Het aantal was factoren hoger dan gedacht. Met name decentraal en op gebruikersniveau wemelde het van de toepassingen. Vaak gebaseerd op (zelf ontwikkeld) maatwerk. Natuurlijk nauwelijks gedocumenteerd. En met een grote mate van overlap.

Bij alle negatieve gevolgen van de Y2K hype mag dit nieuw verworven inzicht toch zeker als positief element worden gezien. In mijn waarneming zijn bedrijven sindsdien namelijk veel kritischer op maatwerk. Zowel om het ontwikkelen van complete maatwerk applicaties als het toevoegen van maatwerk aan standaard pakketten. Maatwerk herbergt immers impliciete projectrisico’s, waarvan miscommunicatie rond de beoogde werking wel één van de voornaamste is. Kwaliteit, documentatie, ondersteuning en kennisborging zijn andere risicogebieden.

Gebruikers hebben een natuurlijke weerstand tegen verandering. En dat manifesteert zich zowel in pakketselecties als tijdens implementaties. Dat feit op zich rechtvaardigt echter nog niet om te investeren in maatwerk. Wie vanwege het faciliteren van die overgang maatwerk toestaat krijgt daar namelijk al snel spijt van. Hoge initiële kosten, extra inspanning voor specificeren en testen en hoge onderhoudskosten zijn het eerst voelbaar. De afname van flexibiliteit richting nieuwe pakketversies doet zeker zo veel pijn en houdt langer aan.
Wie zich daarentegen op het optimaal gebruiken van de standaard functionaliteit concentreert, spaart tijd en geld uit en vergroot z’n kans op positieve resultaten.

 

Contact met Guus: terdege@planet.nl

 

Reageer op dit artikel