artikel

Ontevreden Würth snel terug naar DHL

Home

Projectgegevens Bedrijfsnaam: Würth   Leverancier/dienstverlener: DHL Plaats:   Branche:   Bedrijfsgrootte: Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: Productnaam:   Würth kiest voor DHL nadat het een jaar geleden overstapte naar ABX Logistics. Vorig jaar beëindigde Würth de veertigjarige relatie met DHL uit kostenoverwegingen. Goedkoop bleek echter duurkoop want het bedrijf was niet tevreden over de geleverde […]

Ontevreden Würth snel terug naar DHL
DHL werkt weer voor Wurth

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Würth   Leverancier/dienstverlener: DHL
Plaats:  
Branche:   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Würth kiest voor DHL nadat het een jaar geleden overstapte naar ABX Logistics. Vorig jaar beëindigde Würth de veertigjarige relatie met DHL uit kostenoverwegingen. Goedkoop bleek echter duurkoop want het bedrijf was niet tevreden over de geleverde diensten. Logistiek manager Van Kreij geeft na deze ervaring tips voor collega’s.

Würth levert montagematerialen voor bouwbedrijven. De hernieuwde samenwerking met DHL gaat om bijna 300.000 zendingen op jaarbasis in Nederland en België.

 

Wat ging fout?

Hoofd Logistiek Andre van Kreij vertelt waarom ze zo snel weer stopten met ABX: “Zendingen werden gesplitst afgeleverd bij de klant, ondanks dat Würth de zending compleet had aangeboden aan de vervoerder. Voor ons is de zorgvuldigheid waarmee onze zendingen worden afgeleverd heel belangrijk. Bij DHL weet je wat je krijgt; de chauffeur komt altijd voorrijden met een auto waar de bedrijfsnaam op staat, hij is gekleed in een uniform en hij kent onze klanten en de afleveradressen. Er wordt ook niet moeilijk gedaan als er op één adres op verschillende punten iets moet worden afgegeven. We hebben een klant met vier autodealerbedrijven naast elkaar, daar moet de chauffeur dan dus vier keer een heel kort ritje maken. Nu is dat geen probleem meer, maar dat hebben we wel anders meegemaakt het afgelopen jaar.”

 

PDF-label

Op elk pakketje worden een PDF-label, een unieke code, aangebracht die klant- en ordernummer combineert. Dankzij het label kan worden gegarandeerd dat een klant precies krijgt wat hij heeft besteld. Van Kreij: “De klant wil gewoon binnen 24 uur de spullen krijgen waar hij om gevraagd heeft. Met het PDF-label lukt dat. Ook met moeilijke zendingen.”

 

Vijf tips van de logistiek manager

Van Kreij: “Veel spijt heb ik niet van de overstap. DHL liet mij feite geen andere keus. Ik heb een belangrijke les geleerd die van pas komt in de toekomst.” Belangrijke tips van de logistiek manager zijn:

 

1. Zorg dat alle computer systemen (interfaces) goed op elkaar afgestemd zijn.
2. Ga niet overhaast te werk, ook niet onder druk van verkoop en of kosten besparingen.
3. Zorg dat alle processen goed op elkaar afgestemd zijn.
4. Trek referenties van bestaande klanten van de betreffende vervoerder zelf na.
5. Zorg voor een goede kijk op markt prijzen.

 

Lees ook: Würth Duitsland verder in zee met Wincanton (april 2006)

Reageer op dit artikel