artikel

Reus op lemen voeten

Home

Deutsche Post World Net (DPWN) is wereldmarktleider op het gebied van posterijen, logistiek en express post. In Nederland bezit het concern Interlanden en Van Gend en Loos, in 2005 samen goed voor een omzet van circa € 460 miljoen.

Reus op lemen voeten
Reus op lemen voeten

Beleggers juichten over de grote expansieplannen van het concern voor 2006-2010. De koerssprong leverde vorig jaar 25 procent rendement op. In 2004 was dit nog 8 procent. In 2005 steeg de omzet nauwelijks tot € 44,6 miljard, terwijl door forse kostenbesparingen de operationele marge verbeterde tot 8 procent van de omzet (€ 3.760 miljoen). De winst per aandeel steeg 39 procent tot € 1,99.

 

Divisies

De postdivisie is goed voor 29 procent van de concern omzet met een omzet van € 13 miljard in 2004. Daar wordt veruit de meeste winst behaald, ruim 16 procent van de omzet. In 2005 bleef bij de post de winstgevendheid op peil. Daar investeert het concern ook het meest in infrastructuren en nieuwe netwerken. In 2004 bedroegen de investeringen bij Mail 7 procent van de omzet.

Express is met € 17,8 miljard omzet de grootste met 41 procent van de totale omzet in 2004. Hier schiet de winstgevendheid tekort met een operationele marge van 0,6 procent. Hier investeerde DPWN in 2004 9 procent van de omzet.

Logistics is met een omzet van € 6,7 miljard goed voor 15 procent van de concernomzet in 2004. Ook hier schiet de winstgevendheid met een operationele marge van 2,7 procent tekort. De logistieke divisie groeide in 2005 met meer dan 10 procent in omzet.

De Deutsche Postbank, die ook afzonderlijk beursgenoteerd is, behaalde in 2004 € 7,3 miljard aan bedrijfsopbrengsten, 16,9 procent van de concernomzet en is met een bedrijfswinst van 9,4 procent van de omzet redelijk winstgevend.

 

Prognose

DPWN voorspelt dat in 2009 de operationele winst zal uitkomen op tenminste € 5 miljard, een stijging van een derde ten opzichte van 2005. Express, Logistiek en de Postbank zullen daar elk een miljard euro aan bijdragen en de postdivisie zorgt voor de rest. DPWN ziet wel de concurrentie in Duitsland na 2007 toenemen.

In de logistieke divisie heeft DPWN eind vorig jaar het Britse concern op het gebied van lucht- en zeevracht en logistiek Exel overgenomen. Daarmee is het concern wereldwijd nummer één op dit gebied. De concernomzet wordt in 2005 opgevoerd tot niet minder dan € 55 miljard, terwijl er dan 500.000 mensen werken.

In Nederland worden DHL en Exel al in elkaar geschoven.  DPWN betaalde € 5,6 miljard voor Exel, goeddeels in nieuwe aandelen waardoor het geplaatste kapitaal 7 procent steeg. In 2008 verwacht de groep door deze acquisitie € 220 miljoen te besparen.

DPWN scoort naar financiële kracht op basis van de 2004-cijfers onvoldoende, vernietigt welvaart en heeft een onvoldoende productiviteit van de eigen informatiestromen. Het geheel ziet er voor de helft (posterijen en Postbank) nog uit als een staatsbedrijf, een reus op lemen voeten. Door het Britse Exel in te lijven doet DWPN manmoedige pogingen doet een meer marktgericht concern te worden, dat op de wereldmarkt op den duur op eigen kracht de financiële concurrentie aankan. Er zal een frisse wind van marktwerking door het concern moeten waaien, voordat de ambitieuze en te ver vooruitziende prognoses waargemaakt kunnen worden.

 

 

Toelichting

De indicatoren in de tabel analyseren DPWN 2002-2004. Medio maart 2006 komt het jaarverslag 2005 uit. De indicatoren zijn ontleend aan ANALIST, online financieel analysesysteem van AME Research waarin 176 ondernemingen zijn opgenomen. Adriaan Meij is ICT analist en directeur van AME Research BV.

Zie ook http://www.ame.nl

 

 

 

Reageer op dit artikel