nieuws

Vrachtwagens sporadisch schuldig aan files

Distributie 2253

Files worden vrijwel altijd veroorzaakt door ‘dagelijkse drukte’ en niet, zoals vaak wordt gedacht, door ongevallen met vrachtwagens. Bij 40% van de ongelukken met trucks is een buitenlandse chauffeur betrokken, terwijl maar 13 procent van de vrachtwagens een buitenlands kenteken heeft.

Vrachtwagens sporadisch schuldig aan files

In 0,4 procent van de gevallen is de oorzaak van een verkeersopstopping een vrachtwagen betrokken. Ongelukken met personenauto’s en motoren verenoorzaken 5,5 procent van de files. Dat blijkt uit gegevens van de Stichting Incident Management Vrachtauto’s (Stimva). Stimva is een  een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat, het Verbond van Verzekeraars en TLN, Eigen Vervoerders Organisatie  en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). In 2017 is het aantal meldingen van een incident met een vrachtwagen sterk gestegen. In driekwart van de gevallen ging het om een pechgeval, het overige kwart betrof een ongeluk. Bij de ongelukken blijken buitenlandse bestuurders oververtegenwoordigd. In 40 procent van de gevallen zat een niet-Nederlandse chauffeur achter het stuur, terwijl maar 13 procent van de vrachtwagens een buitenlands kenteken heeft.

 

 

Lees ook
A4, A15 en A12 domineren file top 20

 

 

Onderzoek naar oorzaken

TLN noemt de stijging van het aantal ongelukken verontrustend en pleit ervoor dat de overheid laat onderzoeken wat de oorzaken zijn. “Om de zwartepiet neer te leggen bij buitenlandse chauffeurs zonder dat er gedegen onderzoek is gedaan, is te makkelijk. Wij vinden het onderscheid niet relevant en doen graag mee aan een onderzoek naar de oorzaken, want de impact van zulke ongelukken is groot”, zegt een woordvoerder van TLN. Bij ongevallen met een vrachtwagen is meestal sprake van een ravage op de weg, schade aan wegdek en vangrail en bovendien moet de lading vaak worden opgeruimd.

Reageer op dit artikel