nieuws

Volvo Trucks troeft Tesla af

Distributie 3132

Volvo Trucks heeft de primeur dat het als eerste vrachtwagenfabrikant een volledig elektrische vrachtauto op grote schaal wereldwijd gaat verkopen. De ‘FL Electric’ is bedoeld voor inzet bij stedelijke distributie-activiteiten en afvalinzameling. Tijdens de introductie vandaag in Gothenburg, de thuishaven van Volvo, werd ook bekend dat Nederlandse bedrijven en overheden vanaf nu kunnen bestellen.

Volvo Trucks troeft Tesla af

De gemeente Gothenburg, charging bedrijf ABB, energieleverancier, afvalbedrijf Renova en Volvo Trucks hebben samen gewerkt aan de elektrische truck die gaat in de stad. In twee jaar tijd is alles uitgedacht en getest. Vandaag is de dag dat ceo Claes Nilsson van Volvo Trucks en de burgemeester van Gothenburg Ann-Sofie Hermansson de truck samen in gebruik nemen. Wat meteen opvalt is de stilte van de truck als het duo aan komt rijden op een centraal plein in de Zweedse kuststad.

Serieproductie start in 2019

De verkoop en de serieproductie van het nieuwe model gaat in 2019 in Europa van start. Met deze productintroductie neemt Volvo Trucks het voortouw bij oplossingen voor elektrisch goederentransport in steden.

Volledig elektrische aandrijving

“Met trots presenteren we deze eerste van een reeks Volvo-trucks met volledig elektrische aandrijving voor het reguliere verkeer. Met dit model maken we het voor steden mogelijk om een duurzame transportoplossing te kiezen en te focussen op alle voordelen die elektrisch vervoer met zich meebrengt”, verklaart Claes Nilsson, President Volvo Trucks.

Laag geluidsniveau

Het streven naar een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast in de stad zorgt voor minder beperkingen. Een elektrische truck stoot geen uitlaatgassen uit en kan daardoor breed worden ingezet in bijvoorbeeld overdekte terminals en milieuzones. Het lage geluidsniveau van de trucks maakt het bovendien mogelijk om meer werk ’s nachts uit te voeren, zodat de verkeersintensiteit beter verdeeld is en het overdag minder druk is op de weg.

Grote interesse voor elektrische trucks

Er is veel interesse op de markt voor elektrische trucks. Veel potentiële klanten vragen naar de mogelijkheden die de nieuwe technologie biedt en wat voor invloed dit kan hebben op hun activiteiten. Om de overgang naar elektrisch vervoer veilig en soepel te laten verlopen, biedt Volvo volgens eigen zeggen ‘totaaloplossingen op basis van de afzonderlijke behoeften van elke klant voor wat betreft rijcycli, laadvermogen, bedrijfstijd, actieradius en andere parameters’. Zo’n oplossing kan volgens de truckbouwer van alles omvatten, van routeanalyse en accuoptimalisatie tot onderhoud en financiering. “We werken nauw samen met verschillende leveranciers van oplaadapparatuur. Het doel is altijd om klanten een hoge mate van bedrijfstijd en productiviteit te bieden”, zegt Jonas Odermalm, hoofd productstrategie voor Volvo FL en Volvo FE bij Volvo Trucks.

Samenwerking met zusterbedrijf Volvo Bus

Het aanbod van Volvo Trucks wordt ondersteund door de gezamenlijke expertise van Volvo Group op het gebied van elektrische transportoplossingen. Zusterbedrijf Volvo Bus heeft vanaf 2010 meer dan 4.000 elektrische bussen verkocht. De technologie voor aandrijving en energieopslag die wordt toegepast in de Volvo FL Electric, is vanaf het allereerste begin grondig beproefd en getest.

Lees ook: Ontwikkeling elektrische trucks neemt vlucht

Elektrisch vervoer op grote schaal realiseren

“Uit ervaring weten we hoe belangrijk het is dat steden, energieleveranciers en voertuigfabrikanten samenwerken om elektrisch vervoer op grote schaal mogelijk te maken. Met aantrekkelijke subsidieregelingen, afspraken over normen en een langetermijnstrategie voor stedelijke planning en uitbreiding van de infrastructuur voor laadstations, kan het proces stukken sneller gaan”, aldus Jonas Odermalm.

Totaalbenadering bij opwekken elektriciteit

Volgens Volvo Trucks is een totaalbenadering voor de introductie van elektrisch vervoer binnen de transportsector essentieel om de voortdurende uitdagingen aan te gaan op gebieden als het opwekken van elektriciteit en accu’s. Om bijvoorbeeld te zorgen dat grondstoffen voor de accu’s op een verantwoorde wijze worden gewonnen, werkt de truckbouwer samen met het Drive Sustainably-netwerk, dat  tot doel heeft deze kwestie in de gaten te houden.

Tweede leven voor accu’s

Het Zweedse bedrijf is ook betrokken bij verschillende projecten waarbij accu’s van zware, elektrische voertuigen een tweede leven krijgen en worden gebruikt voor energie-opslag. “Nog niet alle zaken rondom het werken met accu’s zijn opgelost, maar we werken actief samen met andere belanghebbenden aan ontwikkelingen en oplossingen op dit gebied”, zegt Odermalm.

Lees ook: Nog lange weg te gaan voor elektrische trucks

Eerste klanten in Gothenburg

De eerste trucks in de reeks Volvo FL Electric worden nu in bedrijf genomen door klanten in Gothenburg, de thuisbasis van Volvo Trucks. De eerste gebruikers daar zijn het afvalverwerkingsbedrijf Renova en het transportbedrijf TGM, die in Zweden transporten uitvoert voor DB Schenker.

Volvo steekt Tesla de loef af

Ook Tesla is volop bezig met de ontwikkeling van een elektrische vrachtauto’s, de Semi. De Zweden zijn Elon Musk nu te slim af door volgend jaar al als eerste truckproducent te beginnen met een grootschalige serieproductie van de FL Electric.

Technische gegevens

Truck met volledig elektrische aandrijving voor distributie, afvalinzameling en andere toepassingen in stedelijke omgevingen, GVW 16 ton.

  • Aandrijflijn: elektromotor van 185 kW max. vermogen/130 kW continu, versnellingsbak met twee versnellingen. Max. koppel elektromotor 425 Nm.
  • Energieopslag: 2-6 lithium-ion accu’s, in totaal 100–300 kWh.
  • Actieradius: tot 300 km.
  • Opladen: AC-opladen via het lichtnet (22 kW) of DC-snelladen via CCS/Combo2 tot max. 150 kW.
  • Oplaadtijd: Van lege naar geheel geladen accu’s: snelladen 1-2 uur (DC-opladen), ’s nachts opladen tot 10 uur (AC-laden) met maximale accucapaciteit van 300 kWh.

In het project Off Peak City Distribution worden de effecten bestudeerd van nachtelijke goederentransporten in het centrum van Stockholm. Doordat ze de spits kunnen vermijden, hebben de trucks slechts een derde van de tijd nodig voor hun opdrachten vergeleken met overdag.

Reageer op dit artikel