nieuws

Picnic wil stapsgewijs Duitsland veroveren

Distributie 2299

Na Nederland wil Picnic nu Duitsland veroveren. Enkele maanden geleden lekte al uit dat de online supermarkt onder de codenaam ‘Sprinter’ een pilot uitvoerde in de regio Düsseldorf. Die testfase is voorbij en gisteren werd duidelijk dat onze Oosterburen ook ‘begeistert’ zijn over het Picnic-concept dat net als in Nederland stapsgewijs wordt uitgerold.

Picnic wil stapsgewijs Duitsland veroveren

Het enthousiasme dat Picnic gisteren ten deel viel van de testklanten duidt erop dat de online supermarkt – net als in Nederland – ook in Duitsland een succesnummer gaat worden. De tactiek bij de Oosterburen heeft overeenkomsten met de wijze waarop Picnic in Nederland drie jaar geleden is begonnen.

Verder uitbreiden in Duitsland

Na een uitgebreide testfase die oktober vorig jaar startte zal Picnic in eerste instantie boodschappen gaan afleveren in de Duitse steden Kaarst, Neuss, Meerbusch en het Düsseldorfse stadsdeel Oberkassel. “Daarna gaan we – net als in Nederland – in Noordrijn-Westfalen en daarbuiten verder uitbreiden”, stelde Frederik Nieuwenhuys, een van de vier oprichters van Picnic woensdag voorafgaand aan de lancering van de online supermarkt in Duitsland.

Lees ook: 

Zo verovert Duitsland Picnic

Markt van 18 miljoen mensen

Noordrijn-Westfalen vormt voor de online supermarkt een ideaal startpunt om de rest van Duitsland te veroveren. De Duitse markt is uiteraard veel groter dan Nederland. Daarbij komt dat de deelstaat Noordrijn-Westfalen (NRW) met 18 miljoen inwoners overeenkomstig is met de Nederlandse markt.

 

 

 

Picnic: Wachtlijst van 2.000 mensen

Een eerste (kleine) aanzet daartoe is er al want de afgelopen maanden maakten in en rond Düsseldorf rond de 800 mensen – tegen gereduceerd tarief – gebruik van de diensten van Picnic. Nadat goed een maand geleden uitlekte dat het bedrijf van start zou gaan, is er een wachtlijst op dit moment van 2.000 geïnteresseerden.

 

Weinig Duitsers bestellen boodschappen online

Bovendien valt er in Duitsland – meer nog zelfs dan in Nederland – veel te winnen op het gebied van online boodschappen. Knaudt: “In 2016 bedroeg het marktaandeel in Duitsland slechts 1 procent. Dat geeft aan hoe groot het potentieel is van deze markt is. We zijn niet de eersten die actief zijn in dit marktsegment, maar we zijn wel -ten opzichte van andere aanbieders zoals Amazon – de enige die gratis de boodschappen komen afleveren bij de mensen thuis. Daarbij hanteren we een levertijdvenster van 20 minuten. Klanten kunnen via onze app nauwgezet volgen waar onze bezorger zich bevindt.”

Picnic: uitbreiden naar drie steden in NRW

Knaudt, die voorheen voor de internetinvesteerder Rocket Internet werkte en een van de oprichters was van de Duitse maaltijdservice Kochzauber, benadrukte gisteren dat Picnic dit jaar zeker in twee of drie steden in NRW van start zal gaan. “Daar zal het niet bij blijven en we zijn van plan om de komende jaren ook actief te worden in steden buiten NRW.”

Winst door te investeren in netwerk

De Picnic-baas van Duitsland verwacht dat de huidige verdeelhub-locatie in Neuss, waar ooit in fitnesscentrum huisde, over zes maanden winstgevend zal zijn. “Het gaat dan om de hub en die winstverwachting is gebaseerd op de ervaring die we hebben opgedaan in Nederland. Om echt winstgevend te worden zullen we echter eerst moeten investeren en ons netwerk verder moeten uitbreiden. Datzelfde gold ook voor Zalando voordat ze zwarte cijfers konden schrijven.”

Zoektocht naar personeel

De komst van de online supermarkt zorgt in ieder geval voor nieuwe werkgelegenheid in de regio Düsseldorf. Knaudt: “We zoeken 300 runners (de bestuurders van elektrische bezorgauto’s, red.) en 300 shoppers voor het orderverzamelproces in ons distributiecentrum in Viersen.”

Startkapitaal van 15 miljoen euro

Picnic heeft in Duitsland een startkapitaal van 15 miljoen euro, wist de Rheinische Post onlangs te melden. Binnenkort begint de online supermarkt met de zoektocht naar nieuw kapitaal. De inkoop van het Duitse assortiment vindt, zo werd gisteren duidelijk, via lokale leveranciers en groothandels zoals Edeka dat een aandeel van 20 procent heeft genomen in Picnic Duitsland.

Reageer op dit artikel