nieuws

Rensa omarmt afval als nieuwe brandstof

Distributie 1666

Technische groothandel Rensa rijdt op biologisch afval. Vijf Renault trucks rijden een jaar lang op de duurzame brandstof HVO. Via de pilot wil Rensa schoner en zuiniger worden.

Rensa omarmt afval als nieuwe brandstof

Duurzaamheid is geen nieuw onderwerp binnen Rensa. De groothandel uit Doetinchem beschikt al over twee Lean and Green sterren. Nu zet het bedrijf een volgende stap. Rensa gaat met Renault trucks rijden op zogenaamde tweede generatie biodiesel, HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Deze brandstof wordt gemaakt uit gerecyclede plantaardige afvaloliën en -vetten. Om zeker te zijn dat er niet speciaal dieren zijn geslacht voor de brandstof, beschikt Rensa over een certificaat. In pure vorm maakt deze biobrandstof een CO2-reductie van 89 procent mogelijk.

Mengvorm diesel HVO

Rensa rijdt rond met B20, een mengvorm met 20 procent biodiesel. Deze variant moet een CO2-reductie van 18 procent opleveren. 100 procent HVO, een blend van 60-40 of iedere andere mengvorm is ook mogelijk. Lammers: “Wij kiezen voor 80-20 omdat we eerst de resultaten willen zien. Bovendien zijn de kosten ook hoger als de verhoudingen veranderen.” Om de proef op de som te nemen, worden in 2018 vijf trucks van verschillende types (twee 12-tons Renault Trucks D 210 bakwagens, een 19-tons D 280 en twee Renault Trucks T 320 trekkers) een jaar lang enkel voorzien van HVO en gemonitord. “Met die veelheid en variatie moet het mogelijk zijn om een gedegen vergelijking te maken met onze andere Renault-trucks, die op fossiele diesel rijden”, aldus Bob Lammers, transportmanager bij Rensa dat 49 eigen trekkers en distributiebakwagens tot zijn beschikking heeft.

 

rensa-hvo

Verbruik en kosten brandstof

Dat Rensa juist nu de pilot start, is geen toeval. Het bedrijf heeft voorgesorteerd op deze stap. Lammers: “Anderhalf jaar terug moesten we nieuwe wagens aanschaffen. Door te kiezen voor trucks die HVO-ready zijn, kunnen we nu de pilot doen.” Hoewel er diverse varianten aan alternatieve brandstoffen zijn, heeft Rensa bewust voor HVO gekozen. Jur Hofland, coördinator duurzaamheid bij Rensa: “Rensa wil graag koploper zijn als het gaat om duurzaamheid, maar we zijn ook risicomijdend. Daarom hebben we gekozen voor een bewezen techniek. We zijn een groothandel. Leveren is dus essentieel. We willen daarom flexibel blijven en met HVO zijn we dat.” De trucks van Rensa kunnen zowel diesel als HVO tanken. Stilstaan door brandstoftekort is dus nooit aan de orde. Ook omdat de actieradius voldoende is. Zelfs groter dan bij gewone diesel. HVO is zo’n 2-3 procent duurder dan reguliere diesel maar ook 3-5 procent zuiniger in verbruik.

 

Lees ook
Renault start productie en verkoop elektrische trucks

 

De trekkers rijden gemiddeld 280 kilometer per dag. Tanken kan daarom om de dag bij Kuster Olie in Doetinchem. Niet onbelangrijk voor de test, want het is een van de weinige plekken in Nederland waar de brandstof verkrijgbaar is. Hofland: “Bij verduurzaming is het belangrijk dat je een techniek kiest die bij je past. Je zult ons niet snel zien op accu’s, omdat de actieradius nog niet voldoende is voor onze fijnmazige distributie.”

We willen flexibel blijven en met HVO zijn we dat.

Rensa is enkele weken onderweg. Lammers en Hofland zijn positief. Concrete cijfers zijn er nog niet, daarvoor is het nog te vroeg. “Je moet een heel jaar testen om een goed beeld te krijgen, en dat doen we dus ook. De chauffeurs zijn eveneens enthousiast. Lammers: “We hebben ze uitgelegd wat en waarom we dit doen en ze waren direct positief.” Hofland: “Ze vinden het interessant en het is een mooi verhaal. Bovendien geeft het, net als de Lean en Green sterren, extra betekenis.”

Reageer op dit artikel