nieuws

Filogic wint met open source TMS-platform TTL-Challenge

Distributie 928

TMS-leverancier Filogic heeft met zijn open source Transport Management Platform speciaal ontwikkeld voor de kleine transportondernemer de Talking Traffic & Logistics Challenge 2017 gewonnen. De prijs werd uitgereikt tijdens de Logistiekdag 2018 die eerder deze maand plaatsvond in Tilburg.

Filogic wint met open source TMS-platform TTL-Challenge
Marinus Brink (FiLogic) gaf tijdens de Logistiekdag 2018 in Tilburg de winnende pitch voor Talking Traffic & Logistics Challenge 2017. Filogic won de challenge met zijn open source Transport Management Platform.

Doel van de challenge is om logistieke ketens efficiënter te maken via het slim gebruiken en het delen van data. Dit keer lag de nadruk van de competitie op duurzame stadsdistributie in combinatie met verkeers- en logistieke data.

Drie genomineerden

De TTL Challenge stond van 1 november tot en met 20 december vorig jaar online op de website: DutchMobilityInnovations.com. Zowel bedrijven (en startups) als studententeams konden hieraan deelnemen. Uit alle aanmeldingen werden door de jury drie genomineerden voor de eindprijs geselecteerd: Vialis, Filogic en Deudekom. Voorafgaand aan de prijsuitreiking pitchten deze drie bedrijven tijdens de begin deze maand gehouden Logistiekdag 2018 van congresorganisator Management Producties in het Willem II Stadion in Tilburg hun logistieke innovaties aan de jury. Filogic ging uiteindelijk aan de haal met de hoofdprijs met zijn open source Transport Management Platform.

TMS-oplossing voor kleine transporteur

De jury, onder aanvoering van Dinalog-directeur Albert Veenstra, had vooral waardering voor de wijze waarop de TMS-specialist een groot probleem oplost: “Met deze generieke open source TMS maakt Filogic logistieke en verkeersinformatie toegankelijk, speciaal voor de kleine transportondernemer die nu nog niet (volledig) geautomatiseerd is. Zo wordt toegang verleend tot onder andere alle Talking Traffic diensten via open API tot en met applicaties van derden zoals ladingbundelingsplatformen en verzekering. Het geheel zorgt voor betere planning, minder files in en rondom de stad en vermindering van CO2”, aldus het juryrapport. De prijs bestaat onder meer uit cofinanciering en netwerk-facilitatie.

BouwRouteApp op plaats twee

Infrabedrijf Vialis eindigde op de tweede plaats met de slimme ‘BouwRouteApp’ voor de meest optimale (realtime) route naar en tussen de bouwplaats, logistieke centra en afleveradressen waarbij rekening wordt gehouden met lading, route specifieke en lokale gegevens en bouwplaats informatie. Volgens de jury gaat het hier om een zeer goed uitgedacht en gepresenteerd idee en is het bovendien prijzenswaardig dat een van origine hardware gerelateerd bedrijf de omslag probeert te maken naar mobiliteitsmakelaar en daarbij de logistiek niet uit het oog verliest. Het infrabedrijf zal geholpen worden in het netwerk van bouwlogistiek en Green Deal ZES.

Deudekom derde met stadsdistributieconcept ‘Hubby’

Stadsdistributiespecialist Deudekom uit Amsterdam won de derde prijs met ‘HuBBy’. In dit stadsdistributieconcept worden inkomende goederenstromen afgevangen waardoor stadsdistributie duurzaam en flexibel kan plaatsvinden naar de plaats van bestemming. Dit systeem is inmiddels toegepast voor organisaties als de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en de Universiteit van Amsterdam (UvA). Organisaties die met grote facilitaire inkoop te maken hebben en beschikken over meerdere vestigingen in de gemeente Amsterdam. Het aantal gereden last mile kilometers wordt hiermee gemiddeld met 40 procent per jaar teruggebracht, een kostenreductie van 10 procent en een CO2 reductie van gemiddeld 30-40 procent. Deudekom krijgt assistentie bij het verder positioneren van het HuBBy concept in andere gemeenten te positioneren.

Reageer op dit artikel