nieuws

Danser en inlandterminals bundelen containervrachten

Distributie 2603

Vier inland containerterminals en binnenvaartbedrijf Danser gaan ladingen bundelen om de congestie in de Rotterdamse haven te verminderen. Bundeling vindt plaats op de ‘West-Brabant Corridor’, de route tussen Tilburg, Moerdijk en de Rotterdamse haven.

Danser en inlandterminals bundelen containervrachten

Met de krachtenbundeling verwachten Barge Terminal Tilburg, Combined Cargo Terminals, Moerdijk Container Terminals en Danser dat er minder binnenvaartschepen richting Rotterdam varen, wat filevorming bij afhandeling in de haven zal verminderen.

Eerste concrete initiatief tegen congestie

De samenwerking van deze marktpartijen en de deepsea terminals in de Rotterdamse haven in de ‘West-Brabant Corridor’ is, zo meldt het Havenbedrijf Rotterdam, ‘het eerste concrete initiatief dat het havenbedrijf ondersteunt vanuit de incentive regeling en het sectoroverleg dat vorig jaar is gestart naar aanleiding van de oplopende congestieproblematiek bij de deepsea terminals in Rotterdam.

Lees ook:

Ruzie in de Rotterdamse haven door falende ketenregie

De samenwerking betekent in de praktijk dat schepen bij meerdere terminals in Moerdijk en Tilburg lading combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam of andersom. “De containerzeeschepen worden steeds groter”, aldus Luc Smits, managing director van Combined Cargo Terminals in Moerdijk. “Het ‘achterland’ zal mee moeten evolueren door te bundelen en in corridors te denken in plaats van achter elkaar aan te varen. Op deze manier blijft de binnenvaart een betrouwbare en concurrerende dienst.”

Goed dat ketenbelang voorop staat

Emile Hoogsteden (foto midden), directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam, zegt verheugd te zijn met de samenwerking tussen deepsea terminals, inland terminals en vervoerders. “Het is goed om te zien dat deze partijen denken vanuit het overkoepelende ketenbelang en hiermee bijdragen aan een soepele afhandeling van de containerbinnenvaart. Zo werken we gezamenlijk aan de doorontwikkeling van Rotterdam en Nederland als de meest efficiënte en betrouwbare logistieke hub van Europa.”

Wil Versteijnen: ‘samenwerking is een must’

In de haven van Rotterdam worden jaarlijks ruim 12 miljoen eenheden containers overgeslagen, waarvan er ruim 3 miljoen per binnenvaartschip worden aan- en afgevoerd. “Samenwerking op de hoofdcorridors is een must”, zegt Wil Versteijnen (foto boven links), namens Barge Terminal Tilburg toe. “Dit leidt tot de schaalvergroting die noodzakelijk is voor de hele keten.” De dienst kent daarom ook een ‘open access’-beleid. Iedere verlader kan er gebruik van maken. “Dat door de bundeling de schepen een nog betere bezettingsgraad bereiken, is ook nog eens goed nieuws vanuit milieuperspectief”, voegt Ben Maelissa (foto rechts), managing director Danser Group toe.

3 miljoen beschikbaar voor aanpak congestie

In totaal is 3 miljoen euro beschikbaar ter ondersteuning van initiatieven uit de markt die op korte termijn een bijdrage kunnen leveren aan een betrouwbare en efficiëntere afhandeling van de containerbinnenvaart in Rotterdam. De voorstellen konden tot 1 januari dit jaar ingediend worden.

Reageer op dit artikel