nieuws

Sligro en Heineken: nieuw distributienetwerk en nog beter bundelen

Distributie 8530

Groothandel Sligro rondde begin december de overname af van de groothandelsactiviteiten van Heineken. Ook werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten op het gebied van logistiek voor bier en cider naar de horeca-klanten. De integratie van deze activiteiten moet in 2021 zijn afgerond. Logistiek directeur bij Sligro John van den Berg en Willem-Jan Strijbosch, directeur Foodservice en COO (Chief Operational Officer), leggen uit hoe de overname tot stand kwam en hoe de integratie vorm krijgt.

Sligro en Heineken: nieuw distributienetwerk en nog beter bundelen
Logistiek directeur Sligro John van den Berg (links) en Willem-Jan Strijbosch, directeur Foodservice en COO bij Sligro: “Met de overname van de logistiek van Heineken kunnen we onze reputatie van ‘beste bundelaar van Nederland’ verstevigen en ons als groothandel nog meer richten op een betere logistiek dienstverlening." Foto: Bert Jansen

Hoe kwam Heineken op jullie pad?

Willem-Jan Strijbosch: “Wij kijken altijd in de markt waar kansen liggen. Wat we zagen, is dat brouwers zich nog altijd graag vastklampen aan hun eigen logistiek terwijl wij ook een groot deel van hun producten op voorraad hebben staan. Vanuit dat idee zijn we oriënterende gesprekken met Heineken aangegaan en dat resulteerde er in dat we 9 mei met elkaar een letter of intent hebben ondertekend. Vanaf die datum tot en met 30 november – om exact te zijn ’s avonds tien over zes – zijn we met elkaar bezig geweest om de puntjes op de i te zetten.” 

Waar hebben jullie het dan over?

Strijbosch: “Dat wij voor de horecaklanten van Heineken de komende vijftien jaar de logistieke dienstverlening doen van het bier en cider, met uitzondering van het kelderbier. We nemen ook de commerciële activiteiten over van wat Heineken zijn ‘toppakket’ noemt. Denk dan aan de wijnen, gedistilleerd, frisdranken, waters en koffie. In dat totaal hebben we per 1 december ook alle dertien groothandelsmagazijnen van Heineken overgenomen, inclusief het transportdeel dat is uitbesteed aan een aantal transporteurs.”

We gaan de komende tijd op basis van zwaartepunt analyses acties ondernemen

Hoe wordt het distributienetwerk nu ingericht?

John van den Berg: “In eerste instantie laten we alles in stand. We hebben afgesproken met elkaar dat we gefaseerd te werk gaan waarbij we geen enkel risico willen nemen. Dat is stap één, waarbij we als uitgangspunt hanteren dat klanten er geen hinder van moeten ondervinden. We gaan de komende tijd op basis van zwaartepuntanalyses acties ondernemen. Bij die analyses kijken we onder andere waar onze grootste afzetgebieden zijn. Op basis daarvan wordt gekeken naar de transportafstanden en waar we het beste gelokaliseerd kunnen zijn met onze dc’s.”

Strijbosch: “We hebben momenteel acht locaties zelf en dertien van Heineken. We willen naar de situatie toe waarin we uiteindelijk beschikken over een netwerk  van tien locaties. Dat betekent dat er geen meer over zijn van ‘oud-Heineken’ en nog een aantal locaties van ons zelf. Het plan is dat wij op vier plekken in het land nieuwe distributie- en bezorgcentra gaan bouwen. Bestaande panden gaan we verbouwen en een aantal zullen sluiten. We gaan met de beschikbare circa 100 miljoen euro fors investeren in onze netwerkstructuur, waarbij de nadruk ligt op het realiseren van nieuwe en het verbouwen van bestaande locaties. Doel van deze operatie is dat we straks met een moderne infrastructuur van tien vestigingen klaar zijn om het in omvang gegroeide volume efficiënt en effectief weg te zetten.”

Uiteindelijk willen we toe naar een netwerk van tien locaties

Strijbosch vervolgt: “We nemen hiervoor ruim de tijd. In 2021 moet de integratie van het distributienetwerk klaar zijn. Dat heeft er vooral ook mee te maken dat we op een aantal locaties in Nederland nieuwbouw moeten plegen. Dat kost tijd. Laat onverlet dat we op bepaalde plekken wel haast moeten maken. In Gilze bijvoorbeeld moeten we het pand uit omdat het huurcontract afloopt in 2019. Daarbij komt dat in het oosten van het land de Heineken-vestiging in Deventer en ons magazijn in Enschede gaan sluiten. Hiervoor geldt dat we voor 2021 beide operaties in een nieuw pand moeten hebben ondergebracht.”

Welke vestigingen sluiten de deuren?

Van den Berg: “Voor 95 procent weten we nu waar we nieuwe vestigingen gaan realiseren. In Amsterdam zitten we al met een grote vestiging, maar ook die gaan we verbouwen. Voor Berkel en Rodenrijs geldt hetzelfde. Drachten verbouwen we ook en voor Nieuwegein, Gilze en Enschede geldt dat ze sowieso te klein zijn voor het volume. We hebben daar alternatieven en er is een ruw beeld waar we die naar toe willen brengen.”

Hoe gaat Sligro invulling geven aan het transportdeel?

Van den Berg: “Voor Heineken rijden vijf transporteurs. Wij werken op dit moment met zeven. Daar moeten we keuzes in gaan maken. Wij werken alleen met transporteurs die geconditioneerd transport aanbieden. Heineken heeft dat niet. Het is dus zo dat als we ook met dit deel gaan bundelen, we als Sligro moeten uitrijden met opleggers die voorzien zijn van drie temperatuurzones. We zijn ook bezig met een nieuw transport- en logistiek plan. Daarbij kijken we ook welke transporteurs daarbinnen het beste passen.”

Welke voordelen leveren de samenwerking op?

Van den Berg: “Dit is voor ons een triple-win situatie. Voor ons als Sligro betekent dit dat we onze reputatie van ‘beste bundelaar van Nederland’ verstevigen en ons als groothandel nog meer kunnen richten op een betere logistiek dienstverlening. Heineken kan zich richten op waar het goed in is: het brouwen en vermarkten van bier. Voor alle partijen heeft het bovendien duurzaamheidsvoordelen, want er komt een ‘one-stop-drop situatie’ voor onze klanten. Nu komt het voor dat wij met een vrachtwagen komen voorrijden bij een klant en even later eentje van Heineken of andersom. Dat zal straks anders worden want er komt maar één vrachtwagen voorrijden.”

Strijbosch vult aan: “Heineken Groothandel heeft rond de 18.000 klanten. Binnen dat aantal zit een overlap met ons. Daar kunnen we door te bundelen een efficiency voordeel uit halen. Het is ook een commerciële uitdaging want we komen hierdoor in contact met klanten van Heineken, waar we tot op heden geen zaken mee deden. Het geeft ons de mogelijkheid om ons productenpakket uit te breiden. Voor die klanten gaan dus al per direct de efficiencyvoordelen spelen.”

We verstevigen onze reputatie als ‘beste bundelaar van Nederland

Wat is op dit moment de grootste uitdaging?

Van den Berg: “Op logistiek gebied is dat het continueren van de huidige gang van zaken, zonder dat de klant daar iets van merkt. Tot op heden verloopt de inpassing geruisloos. We hebben vanaf 9 mei naar dit moment toegewerkt. Het komt ons dus niet zomaar aanwaaien. Er zijn draaiboeken en we hebben operationele en logistieke mensen vrijgemaakt die al maanden bezig zijn met het goed voorbereiden van deze overgang.”

Hoe is de ACM te werk gegaan?

Strijbosch: “Voorgenomen overnames meld je bij de ACM. Zij onderzoeken dan de gevolgen voor de concurrentie. De ACM heeft dat onderzoek in september afgerond en haar goedkeuring aan deze transactie gegeven. Dat was overigens ook de verwachting. Met de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken voegen we aan onze bestaande 24 procent marktaandeel enkele procenten toe. Ter vergelijking, in foodretail heeft Albert Heijn een marktaandeel van rond de 35 procent en wij zitten met deze overname nog altijd ruim onder de 30 procent.” 

Hoe reageerde de concurrentie?

Strijbosch: “Met de aankondiging op 9 mei hebben we de complete markt verrast. Regeren is vooruitzien en daarbij moet je zelf initiatieven nemen. Daarbij komt dat brouwers altijd geredeneerd hebben dat ze deze keten zelf in handen moeten houden omdat ze dan volledige controle hebben. Daar heeft Heineken nu een andere keuze in gemaakt door zichzelf af te vragen: is dat wel nodig? Heineken is ontzettend goed in het bouwen en onderhouden van merken en erg goed in het brouwen van bier, logistiek is niet hun core business. Gezamenlijk hebben we hier als twee oer-Hollandse familiebedrijven het beste er uit gehaald wat er in zit.”

Deze overname kwam als een complete verrassing voor de markt

Heineken pioniert in elektrische distributie. En Sligro?

Van den Berg: “Wij doen dat ook. We rijden in Amsterdam bijvoorbeeld – net als Heineken – al enkele jaren met een volledig elektrische truck. Vraag is alleen waar het nu concreet naar toe gaat, elektrisch of toch waterstof. We merken dat de echte OEM’ers niet echt het initiatief durven te nemen. VDL en DAF zitten vooral op het hybride spoor. DAF verwacht in 2020 met een volledig elektrische truck te komen. We moeten investeringen gaan doen in een groot aantal nieuwe voertuigen en die koop je voor de langere termijn. Dat betekent dat ook rekening houden met alternatieven voor diesel. We kunnen daarmee zeker ook het verschil gaan maken als we het hebben over onze duurzaamheidsambities.”

Reageer op dit artikel