nieuws

Limburgs verzet tegen Belgisch plan goederenspoor IJzeren Rijn

Distributie 1499

De provincie Limburg ziet niets in de nieuwste Belgische plannen voor het weer in gebruik nemen van de IJzeren Rijn, de goederenspoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Die lijn is al sinds 1991 buiten gebruik, maar de Belgen willen het tracé weer in gebruik nemen via een omweg door Roermond en Venlo. De Belgen ramen de kosten van de zogeheten Rhein-Ruhr-Rail Connection (3RX-tracé, red.) op zo’n 770 miljoen euro.

Limburgs verzet tegen Belgisch plan goederenspoor IJzeren Rijn

Volgens de studie kost het in gebruik nemen van het historische trace rond de 1,2 miljard euro. De kosten voor het A52-tracé (Roermond-Mönchengladbach), de variant parallel met autoweg A52, zijn 978,7 miljoen. Het nieuwe voorstel van 770 miljoen euro zou de Duitsers over de streep kunnen trekken want zij vinden het A52-tracé te duur. In 2008 werd overigens een zelfde bedrag genoemd toen ook werd gesproken over modernisering van het tracé van de IJzeren Rijn

Limburg heeft alleen nadeel nieuw tracé

Nadat eerder maandag staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) stelde dat ook in dit nieuwe plan de kosten zes keer hoger zijn dan de verwachte baten, verwerpt Limburg de plannen om dezelfde reden. Het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg en de provincie Limburg vinden verder dat het nu voorgestelde tracé een flinke impact heeft op leefbaarheid en natuur. Bovendien heeft Limburg er alleen maar nadeel van.

 Spoor loopt door kwetsbaar natuurgebied

“Ons standpunt ten aanzien van de IJzeren Rijn is al jaren helder: Als regio zitten we niet te wachten op doorgaande goederentreinen door onze kernen; onze inwoners ondervinden alleen de lasten”, zegt de Roermondse wethouder Raja Fick, voorzitter van het samenwerkingsverband tegen ANP dinsdag. “Zo’n grote investering voor alleen maar doorgaande treinen door de stad is voor Venlo een no-go”, zegt de Venlose wethouder Jos Teeuwen. Vlaanderen dringt er al lange tijd op aan dat er nieuw leven wordt ingeblazen in het traject, maar Nederland heeft daar problemen mee omdat de oorspronkelijke negentiende-eeuwse route door kwetsbare natuurgebieden loopt, waaronder het natuurgebied Meinweg.

Toestemming Nederland en Duitsland

De IJzeren Rijn werd al in 1843 in gebruik genomen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd het traject door de Duitsers vervangen door de veel langere Montzenroute. Dit spoor maakt een zuidelijk ommetje rondom – het toen neutrale – Nederlands-Limburg en gebruikt tegenwoordig haar maximale capaciteit. De afgelopen decennia maakt Vlaanderen zich hard om het oude, korte tracé door Nederlands-Limburg te heractiveren. Daarvoor is zowel toestemming nodig van Nederland als Duitsland.

‘Nederland beschermt positie haven Rotterdam’

Mochten de plannen voor de IJzeren Rijn doorgaan dan moeten de Belgen het grootste deel van de kosten voor hun rekening moeten nemen, bepaalde het Permanent Hof van Arbitrage in 2005. Beide landen stapten naar dit hof toentertijd vooral ook omdat de Belgische regering de Nederlandse regering beschuldigde van vertragingstechnieken om de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven te beschermen. Weyts wil samen met Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) diplomatiek overleg starten om alsnog tot een akkoord te komen. Dat melden Het Belang Van Limburg en De Tijd dinsdag.

Reageer op dit artikel