nieuws

E-commerce sector maakt pakketbezorging duurzamer

Distributie 1828

Webwinkels en vervoerders slaan de handen ineen om de pakketbezorging duurzamer te maken. Grote online winkels en vervoerders zijn betrokken bij het plan.

E-commerce sector maakt pakketbezorging duurzamer

De e-commerce sector streeft naar een reductie van 50% CO2-uitstoot in 2025 in de logistieke operatie ten opzichte van de huidige uitstoot. Een rekenmodel dat de CO2-uitstoot voor de pakketbezorging inzichtelijk maakt, gaat daarbij helpen.

Campagne Bewust Bezorgd

Het model is door Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek ontwikkeld in samenwerking met webwinkels en vervoerders en voldoet aan Europese normen. Ook wordt de consument met de campagne Bewust Bezorgd van Thuiswinkel.org bewustgemaakt van de duurzame bezorgmogelijkheden waarvoor gekozen kan worden bij een bestelling.

Zie ook
Topsector Logistiek: ‘oude bestelauto grote vervuilers’

 

Dit initiatief is gepresenteerd tijdens de Webwinkel Vakdagen op 24 januari. De eerste webwinkels zullen de rekentool in 2018 implementeren. Het plan is een aanvulling op eerdere ontwikkelingen ter bevordering van duurzame e-commerce, zoals duurzame verpakkingsmaterialen, verpakkingen op maat en duurzame distributiecentra, waarmee de e-commerce sector vooroploopt in duurzaam retailen.

Groene sector nog duurzamer

Grote online winkels als bol.com, wehkamp, Coolblue en Otto en vervoerders als PostNL, DHL en Dynalogic, onderdeel van Bpost, zijn betrokken bij de ontwikkeling van het model en staan achter de ambitie om logistieke processen te blijven verduurzamen. Het rekenmodel berekent hoeveel CO2-uitstoot het versturen van een pakketje met zich meebrengt op basis van het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat ieder pakketje aflegt, het vervoersmiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van busjes en de afleveroptie.

 

Lees ook
Fietskoerier als last mile: initiatieven in binnen- en buitenland

 

Zo kunnen ze direct inzien waar de mogelijkheden zitten om de logistieke operatie verder te verduurzamen. Dit rekenmodel is gebaseerd op de Lean & Green Analytics-methode. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “Je kunt je wel voorstellen dat het duurzamer is om één busje 100 pakketten te laten afleveren, dan dat iedere consument apart de weg op gaat. Wij zijn er trots op dat e-commerce steeds meer oplossing kan bieden voor duurzame retail.”

Distributie kan slimmer

Uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Thuiswinkel.org blijkt dat 3% van de busjes in de stad rijden voor e-commercebedrijven. Nico Anten, managing director Connekt: “Het beeld dat bestelauto’s voor de online winkels een groot aandeel vormen van de totale uitstoot, klopt niet. Toch valt er winst te behalen en wij moedigen de sector aan om de eerste te zijn die kan opereren volgens de klimaatdoelstellingen van Parijs. Dit gezamenlijke rekenmodel is daarvoor een essentiële eerste stap.”

Staatssecretaris Van Veldhoven

Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat waardeert het initiatief. “Het biedt de consument handvatten om bij een bestelling ook een milieubewuste keuze te maken. Dit initiatief is een mooi voorbeeld van de milieuwinst die er met stadslogistiek te behalen is, want meten is weten. Goed dat de sector hier een ambitie aan heeft gekoppeld.”

Reageer op dit artikel