nieuws

De ‘Tesla onder de binnenvaartschepen’ komt uit Nederland

Distributie 12759

Het Nederlandse bedrijf Port-Liner gaat elektrische binnenvaartschepen inzetten tussen Nederland en België. Voor deze wereldprimeur ontvangt het bedrijf van ‘Europa’ 7 miljoen euro subsidie. Logistiek dienstverlener GVT (Versteijnen) uit Tilburg gaat deze ‘Tesla onder de binnenvaart’ als eerste testen.

De ‘Tesla onder de binnenvaartschepen’ komt uit Nederland

Als alles zoals gepland verloopt, wordt in augustus het eerste volledig elektrisch aangedreven binnenvaartschip ter wereld in de vaart genomen. Daarna staan er nog tien op de planning, meldt de Belgische zakenkrant De Tijd afgelopen donderdag.

Subsidie komt uit Europees CEF-fonds

Tegen deze krant zegt Ton van Meegen, directeur van Port-Liner, dat er vijf kleine en zes grote elektrische binnenvaartschepen worden gebouwd. Voor de ontwikkeling en de bouw van de zes grote schepen trok Europa 7 miljoen euro subsidie uit. Dit bedrag is toegekend vanuit het Europese subsidieprogramma Connecting Europe Facility (CEF).

Lees ook:

Nedcargo bouwt semi-autonoom binnenvaartschip

De investering in zes grote elektrische schepen, inclusief laadpalen en batterijen, bedraagt 55 miljoen euro. Het eerste kleine schip wordt ingezet tussen Budel – aan de Belgisch-Nederlandse grens – en de Antwerpse haven. Het schip is 52 meter lang en 6,7 meter breed en kan 24 twintig voetcontainers en 425 ton bulklading aan boord nemen.

15 uur varen

Volgens Van Meegen kunnen de vijf kleine schepen op alle Kempense kanalen in België worden ingezet. “Ze worden uitgerust met een grote lithiumbatterij (E-powerbox, red.), een accupakket ter grootte van een 20 voetcontainer, waarmee ze 15 uur kunnen varen.”

Oplaadtijd van vier uur

De zes grote emissieloze containerschepen – 110 meter lang en 11,4 meter breed – kunnen 270 containers aan boord nemen tot vijf hoog. Zij hebben vier batterijen op het dek, goed voor 35 uur varen. Bij aankomst op de containerterminal kunnen de ‘batterijcontainers’ omgewisseld worden of worden opgeladen. Dat laatste duurt vier uur.

Schepen varen tussen grote havensteden

De laadruimte van de schepen zou 8 procent groter zijn dan die van vergelijkbare schepen. De grote schepen zullen worden ingezet tussen de havens van Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en Duisburg.

Schepen eind 2019 operationeel

De eerste vijf kleine en de eerste twee grote schepen worden eind dit jaar in de vaart gebracht. Van Meegen: “Tegen het tweede kwartaal van 2019 willen we alle elf schepen operationeel hebben. Port-Liner heeft plannen om nog vier grote schepen te bouwen.”

GVT huurt de kleine schepen

Alle schepen zijn al verhuurd aan grote verladers, logistiek dienstverleners en grote containerrederijen. Niet alle namen wil Van Meegen prijsgeven. Wel geeft hij aan dat logistiek dienstverlener GVT Group of Logistics, onder leiding van Wil Versteijnen, voor de lange termijn de vijf kleine schepen gaat huren die gaan varen vanaf de Barge Terminal Tilburg op bedrijventerrein Vossenberg West II. Met de inzet van deze zero emissie-schepen zal deze binnenvaarthaven de eerste volledig ‘groene terminal’ zal zijn. Uit berekeningen van Port-Liner, dat door een onbekend Nederlands familiebedrijf wordt ondersteund, blijkt dat de vijf kleine binnenvaartschepen 23.000 vrachtwagenritten overbodig maken.

Lees ook:

GVT maakt industrieterrein Tilburg per elektrisch spoor bereikbaar

Op de vraag van De Tijd of in Nederland de ‘Tesla voor de binnenvaart’ wordt gebouwd zegt Van Meegen: “Je kan het zo noemen. Port-Liner heeft 2,5 jaar gewerkt aan de ontwikkeling van dit elektrische binnenvaartschip. Het unieke is dat de accu’s in containers zitten en dat we ze kunnen verwisselen en of via de stekker aan wal kunnen opladen. Als de waterstof eraan komt, kunnen we ook containers met waterstof aan boord zetten. Terwijl de basis van het schip identiek blijft. De energiebron is inwisselbaar.”

Reageer op dit artikel