nieuws

Chauffeurs moeten zich sneller kunnen identificeren

Distributie 4277

Net als in de Rotterdamse haven al langer het geval is wil TLN nu een uniforme identiteits- en toegangscontrole voor chauffeurs, die ze overal kunnen gebruiken.

Chauffeurs moeten zich sneller kunnen identificeren

Met het ondertekenen van een intentieverklaring is de komst van één veilige chauffeurspas een stap dichterbij gekomen. De verklaring werd onlangs ondertekend door TLN en door Secure Logistics. De ambitie is om een vergelijkbaar concept uit te rollen als de CargoCard, waarmee Secure al eerder een succesvolle implementatie wist te realiseren in de haven van Rotterdam.

Geen portemonnee vol pasjes meer

Het gecontroleerd toelaten van medewerkers, bezoekers en onderaannemers op bedrijfsterreinen is steeds belangrijker aan het worden. Ook chauffeurs moeten dagelijks kunnen aantonen wie zij zijn en wat zij komen doen.
“Hoewel elk bedrijf en elke locatie anders is, blijft het een uniform vraagstuk, dat wij graag met en voor onze leden oplossen”, aldus Jan Boeve, directeur van TLN. “We willen vooral dat de identificatie van chauffeurs bij bedrijven sneller, veiliger en eenvoudiger gaat, zonder dat chauffeurs overal een identiteitsbewijs moeten laten zien en met een portemonnee vol pasjes rondlopen. TLN is vanuit deze gedachte een samenwerking aangegaan met Secure Logistics.” Het bedrijf is de beheerder van het XS-Key platform, waarvan de CargoCard, de PortKey en het Digital Safety Passport (DSP) deel uit maken.

Wellicht ook geschikt voor parkeerplaatsen

Boeve constateert dat de CargoCard zijn bestaansrecht voldoende heeft bewezen. Het systeem draagt bij aan de veiligheid en een efficiënt logistiek proces. Rondom havens en op industriële complexen, waar de eisen die worden gesteld aan (informatie)beveiliging en veiligheid van personen hoog zijn, werken al meer dan 25.000 chauffeurs met een CargoCard en meer dan 3.500 contractors met de evenknieën PortKey en DSP.
Door de modulaire opbouw van het systeem kunnen bedrijven de CargoCard relatief eenvoudig integreren in bestaande toegangsmanagement systemen. Een snelle uitrol en opschaling naar andere sectoren is daarom mogelijk. De initiatiefnemers denken onder meer aan vervoerders in de bouw- en afvalsector, maar bijvoorbeeld ook aan distributeurs en koeriers. Tevens zien TLN en Secure Logistics mogelijkheden richting bewaakte parkeerplaatsen.

Reageer op dit artikel