nieuws

MKB-Claim daagt vrachtwagenproducenten voor de rechter

Distributie

MKB-Claim is een procedure begonnen tegen DAF en zes andere vrachtwagenfabrikanten die zich jarenlang schuldig hebben gemaakt aan kartelvorming. De claimorganisatie eist compensatie voor bedrijven die door die verboden prijsafspraken vele duizenden euro’s te veel hebben betaald bij de aanschaf van trucks.

MKB-Claim daagt vrachtwagenproducenten voor de rechter

MKB-Claim, dat volgens eigen zeggen 3000 bedrijven vertegenwoordigt, is hiermee de eerste partij die een procedure start tegen de karteldeelnemers. In april kondigde de claimorganisatie al aan dat er – mede na het verschijnen van een rapport van de Europese Commissie met daarin details van de prijsafspraken, een collectieve procedure zou worden opgestart.

MKB-Claim wil compensatieregeling

Zoals bekend maakten de betrokken vrachtwagenfabrikanten 14 jaar lang verboden prijsafspraken waardoor afnemers, met name transportbedrijven en logistiek dienstverleners, vele duizenden euro’s per vrachtwagen te veel betaalden. De inzet van de procedure is volgens MKB Claim het treffen van een compensatieregeling voor de getroffen bedrijven.

Totale schadebedrag 250 miljoen euro

De truckfabrikanten hebben zich, met uitzondering van Scania, al in een eerder stadium neergelegd bij de boete van de Europese Commissie. De aansprakelijkheid van de vrachtwagenproducenten staat daarmee vast. Volgens MKB-claim ligt de schade per vrachtwagen tussen de 10.000 en 16.000 euro. Het totale schadebedrag komt bij de claim uit op zo’n 250 miljoen euro, maar dat kan, zo meldt de claimorganisatie vandaag, nog oplopen als meer bedrijven zich melden.

Procedure richten op DAF

Volgens Simon Zuurbier, jurist bij MKB-Claim, is het streven om onder toezicht van de rechter tot een schikking te komen. “Lukt dat niet, dan richten wij ons in de verdere procedure volledig op DAF.” Alle deelnemers aan het kartel zijn hoofdelijk aansprakelijk. DAF kan daarmee voor de totale schade van het kartel worden aangesproken en dus ook voor de schade van bedrijven die trucks van andere merken hebben gekocht. De zaak kan daarmee volledig in Nederland worden uitgeprocedeerd.”

Aanmelden truckkartel kan nog

Zuurbier hoopt dat het niet zover komt. “Onze wens is dat er met alle fabrikanten een regeling kan worden getroffen.” MKB-Claim voert de procedure in opdracht van Stichting Aequitas Belangenbehartiging, die zich inzet voor de gedupeerde bedrijven. Aanmelden voor de truckkartelclaim is nog steeds mogelijk. Ook buitenlandse bedrijven kunnen meedoen en profiteren van de procedure in Nederland.

TLN en TVM claimen ook

Transport en Logistiek Nederland (TLN) liet eerder al weten dat het eveneens werkt aan een collectieve claim tegen de truckfabrikanten. Datzelfde geldt voor transportverzekeraar TVM en verscheidene belangenbehartigers uit andere landen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels