nieuws

‘Schadelijke uitstoot stadsdistributie-verkeer kan met 70% omlaag’

Distributie 1001

Wouter van Heeswijk, onderzoeker aan de Universiteit Twente, heeft een wiskundig model ontwikkeld waarmee de optimale omstandigheden kunt worden bepaald voor duurzame stedelijke distributie. Toepassing van dit model kan volgens Van Heeswijk in sommige steden de uitstoot van schadelijke stoffen met 70 % reduceren.

‘Schadelijke uitstoot stadsdistributie-verkeer kan met 70% omlaag’
Wouter van Heeswijk, onderzoeker aan de Universiteit Twente, heeft een wiskundig model ontwikkeld waarmee de optimale omstandigheden kunt worden bepaald voor duurzame stedelijke distributie.

Van Heeswijk ontwierp een wiskundig model dat volgens hem de optimale mix van factoren kan bepalen voor duurzame stedelijke distributie. Het model houdt rekening met factoren als subsidies, regelgeving en vervoerschema’s. Verder worden initiatieven zoals informatie-uitwisseling en samenwerking tussen transportbedrijven meegenomen.

Meer inzetten op consolidatiecentra

De promovendus aan de UT pleit ook voor optimaal gebruik van consolidatiecentra. Bijna iedere stad heeft zo’n centrum waar vrachtwagens hun lading kunnen afgeven voor een duurzamere stedelijke distributie. Van Heeswijk: “Vaak rijden grote vrachtwagens met een kleine lading een stad in. Kijk maar eens met Google Street View in een grote stad rond.” Het consolidatiecentrum verspreidt de verzamelde vracht zo efficiënt mogelijk door de stad. Van Heeswijk: “In de praktijk werken die consolidatiecentra nog niet goed. Daarvoor is overheidsingrijpen nodig.”

Europees beleid stedelijke distributie

Van Heeswijk berekende dat met de juiste overheidsstimulatie de emissie door inefficiënte goederenstromen bij steden tot 70% verlaagd kan worden. Hij pleit voor een mix van subsidies voor het gebruik van het consolidatiecentrum en financiële prikkels om vrachtwagens niet met weinig vracht de stad in te laten. “Het is belangrijk dat er een landelijk of Europees beleid komt, zodat steden op één lijn komen wat betreft hun stedelijke distributie. Als je het aan de markt overlaat dan werkt een consolidatiecentrum niet. Maar als je het enerzijds bedrijven financieel onaantrekkelijker maakt om steden in te rijden en aan de andere kant subsidies verstrekt om consolidatiecentra te gebruiken dan bereik je je doel.”
Van Heeswijk promoveerde afgelopen vrijdag op zijn onderzoek aan de vakgroep Industrial Engineering and Business Information Systems aan de Universiteit Twente.

Inefficiëntie zorgt voor meer transportkilometersStandaardbeleid van gemeenten kan onbedoeld contraproductief werken voor stedelijk distributie beleid, zegt dr. ir. Martijn Mes, co-promotor van Wouter van Heeswijk: “De gemeente bepaalt bijvoorbeeld dat vrachtwagens alleen nog in de vroege ochtend, nog voor de ochtendspits, de stad in mogen. Dat klinkt logisch. Maar als meerdere steden dat bepalen, dan zal een vervoerder die normaal gesproken de leveringen aan deze steden combineert nu extra vrachtwagens moeten inzetten. Het gevolg kan zijn dat totale transportafstanden toenemen. Dat wil je niet. Dankzij het model van Van Heeswijk kunnen we de optimale mix van stimuleringsmaatregelen en bedrijfsinitiatieven bepalen die wel het gewenste gevolg hebben.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels