nieuws

Duits deel Betuwelijn jaren vertraagd

Distributie 1345

De Duitse aansluiting op de Betuweroute gaat flinke vertraging oplopen. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) gaat uit van ,,enkele jaren”, schrijft zei woensdag aan de Tweede Kamer.

Duits deel Betuwelijn jaren vertraagd

Het gaat om het ruim 70 kilometer lang traject tussen Emmerich en Oberhausen. Dat moest in 2022 klaar zijn, maar die officiële planning van dit zogenoemde Derde Spoor is ,,niet langer realistisch”, hebben Duitse partners Dijksma laten weten.

Bouwvergunning Betuwelijn

De afgifte van bouwvergunningen in Duitsland duurt langer dan verwacht. De laatste vergunning zal pas in 2019 worden afgegeven. Pas als dat is gebeurd wil de Duitse regering weer een ,,betrouwbare datum” voor ingebruikname van het spoor geven.

Omleiding

De vertraging van het 1,5 miljard euro kostend project betekent ook dat goederentreinen tussen de Rotterdamse haven en Duitsland ook na 2022 zullen moeten worden omgeleid. ProRail bekijkt momenteel wat de gevolgen hiervan zijn.

Omleidingsroutes

De omleidingsroutes lopen via het zuiden (Brabant en Limburg – Brabantroute) en het oosten (Gelderland en Overijssel – Bentheimroute). Daar zal de hinder dus langer duren. Over deze trajecten rijden nu meer goederentreinen met gevaarlijke stoffen dan toegestaan. Dijksma heeft vorig jaar maatregelen genomen tegen deze overschrijdingen. Door het gebruik van alternatieve routes en dit jaar dus ook door vaker gebruik van de Betuweroute moeten de Brabant- en Bentheimroute worden

Vorig jaar werd al bekend dat de Betuweroute verliesgevender is dan door het ministerie is voorgespiegeld. Per etmaal rijden er maar 100 treinen over de Betuweroute in plaats van de geplande 60.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels