nieuws

De nieuwe Volvo truck op LNG – hoe werkt dat?

Distributie

Haalt rijden op LNG het met de eigenschappen van diesel? Hoe veilig is LNG als brandstof eigenlijk? Is LNG al voldoende verkrijgbaar? Hoe zit het met TCO? Antwoorden op deze vragen en meer werden onlangs gegeven tijdens een expertsessie en test drive van Volvo Trucks in Spanje.

De nieuwe Volvo truck op LNG – hoe werkt dat?

Dezelfde prestaties als diesel, maar dan met 20­ tot 100 procent minder CO2-uitstoot. Kan dat? Volvo Trucks laat zien dat dit wel degelijk mogelijk is. Met, heel bijzonder, de Euro6 dieselmotor als uitgangspunt.

Nu nog rijden er in totaal zo’n 400 LNG trucks in Nederland. Als het aan Volvo ligt worden dat er snel meer. De Zweedse truckbouwer liet onlangs tijdens een bijeenkomst in Spanje internationale transportjournalisten de nieuwe Volvo FM en FH op LNG ervaren. Nieuwe trucks in het zware segment die voldoen aan Euro6, met vergelijkbaar brandstofverbruik als diesel en dezelfde prestaties en rijeigenschappen.

De CO2-uitstoot van de nieuwe trucks is  20­100% lager dan die van vergelijkbare diesel-modellen. Hiermee biedt Volvo een alternatief met minder impact op het milieu. Als bio-LNG wordt gebruikt rijdt de nieuwe Volvo zelfs emissievrij. “Bio-LNG en CNG kan tot 20 procent van de fossiele brandstoffen vervangen”, zegt Lars Mårtensson, Environmental and Innovation Director bij Volvo Trucks. Volvo heeft een zero-emissie doelstelling. Het mag duidelijk zijn dat het Zweedse bedrijf met de nieuwe LNG truck daar volop inzet.

Hoe werkt de nieuwe truck op LNG?

In plaats van een ottomotor met bougie ontsteking, de gangbare oplossing voor voertuigen op gas, worden de Volvo FH LNG en Volvo FM LNG aangedreven door motoren die gebruik maken van het diesel principe. Het unieke aan de motor is de injector. Daarmee kan direct twee verschillende brandstoffen, diesel en LNG, worden ingespoten. De 460 pk-motor van Volvo op LNG levert een maximaal koppel van 2.300 Nm; de uitvoering van 420 pk produceert 2.100 Nm. Dit komt overeen met Volvo’s dieselmotoren. Het brandstofverbruik is ook gelijk aan dat van de dieselmotoren van Volvo en is wel 15 tot 25 procent lager dan bij conventionele ottomotoren op gas.

Hoe wordt LNG gebruikt?

Volvo truck op LNG uitgelegd door Lars Mårtensson

Lars Mårtensson, Environmental and Innovation Director bij Volvo Trucks

De toegepaste brandstof in de nieuwe trucks is vloeibaar aardgas oftewel LNG (Liquefied Natural Gas) of vloeibaar biogas, dat bekend staat als bio-LNG. Bij gebruik van biogas neemt de ecologische voetafdruk (CO2-uitstoot) met maar liefst 100% af. Bij aardgas is de vermindering 20%.

Lees ook: TNO: Waarom investeren in aardgastrucks?

Voor een maximale actieradius worden de tanks gevuld met LNG, dat wordt opgeslagen onder een druk van 4–10 bar bij een temperatuur van -140 tot -125 °C. De grootste brandstoftankvariant bevat voldoende LNG voor een actieradius tot 1.000 km. Tanken duurt ongeveer even lang als het vullen met diesel. Tijdens het rijden wordt de brandstof opgewarmd, onder druk gebracht en omgezet in gas voordat het direct in de motor wordt ingespoten. Om het gas tot ontbranding te brengen, wordt een klein beetje diesel erbij gedaan op het moment van inspuiten.

Is LNG veilig?

Volvo is niet over een nacht ijs gegaan. Diverse proeven met vuur zijn gedaan om de veiligheid van LNG aan te tonen. Dit najaar kwam Volvo in het nieuws nadat een truck met LNG tank in België in vlammen is opgegaan. Carl Johan Almqvist, safety director bij Volvo Trucks licht toe: “Ze hebben na dat ongeluk 8 uur de weg afgesloten uit voorzorg. Het ging uiteindelijk allemaal goed. Wat we hiervan leren is dat de brandweer moet leren omgaan met LNG. Eigenlijk is het heel erg veilig. LNG verbrandt langzamer dat menig andere brandstof.”

Almqvist demonstreert de veiligheid van LNG dat onder meer is te zien in onderstaand filmpje. Tevens een impressie van de complete bijeenkomst in Spanje.

Is LNG wel voldoende verkrijgbaar?

De dichtheid van LNG tankstations in Nederland is hoog. Volvo Trucks werkt samen met gasleveranciers, klanten en de EU om de LNG-infrastructuur in Europa verder uit te breiden. De bedoeling is dat de LNG trucks ook voor internationaal transport worden ingezet. Noord Duitsland is vooralsnog een grote blinde vlek als het om beschikbaarheid van LNG gaat.

Hoe zit het met TCO?

De LNG truck heeft dezelfde onderhoudsintervallen als de dieseltruck. Dat is belangrijk voor het Total Cost of Ownership bij investering in deze nieuwe truck. Verder is de TCO lastig te bepalen, zeggen de experts van Volvo. De brandstofprijs is tot 40 procent lager, dat is vooralsnog een feit. Dus hoe meer kilometers er worden gereden, hoe beter het voor de portemonee is. Verder is het afhankelijk van incentives die lokale overheden bieden voor schoon rijden.

Volvo heeft tijdens de sessie in Spanje de mythes over onveiligheid van gas weggenomen en laten zien dat duurzaamheid en economie prima hand in hand gaan. De nieuwe Volvo FH LNG en Volvo FM LNG zijn beschikbaar met 420 of 460 pk, geschikt voor zwaar regionaal en internationaal transport. De verkoop gaat in 2018 van start.

Lees ook: Vos Logistics maakt grote stappen met LNG

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels