nieuws

“Voor UPS is het alle hens aan dek de komende dagen”

Distributie 1635

Pakketbezorgers draaiden vlak voor kerst overuren. Het aantal online bestellingen bereikte maandag het absolute hoogtepunt volgens SendCloud. Rinze van Wieren, operationeel directeur van UPS Nederland, zegt dat UPS deze drukke dagen prima aankan. “Dat hebben we al aangetoond tijdens Black Friday, Cyber Monday en Sinterklaas”, zegt Van Wieren.

“Voor UPS is het alle hens aan dek de komende dagen”
Rinze van Wieren, Operationeel Directeur UPS Nederland: "Wereldwijd verwachten we tijdens de kerstdagen 7 procent meer pakketten te bezorgen ten opzichte van vorig jaar. Als Nederland zullen we daar niet voor onder doen."

Hoe verliepen Black Friday en Cyber Monday?

Van Wieren: “Beide dagen zorgden voor een grote impact op onze operatie. Dat was jaren terug anders. Toen keken we nog vreemd op toen een van onze klanten aangaf dat we 20 trailers extra nodig hadden omdat Black Friday voor de deur stond. Toen kenden we die dag eigenlijk helemaal niet in Nederland. Het was absoluut niet ingeburgerd in Nederland. Dat is de laatste jaren wel anders. Daarbij komt dat zowel Black Friday als Cyber Monday vlak voor Sinterklaas is. Veel mensen grijpen die beide dagen ook aan om de laatste Sinterklaas cadeaus online te bestellen. Normaal was in de maand december de piek in onze pakketbezorging maar nu begint die al op Black Friday. Ik moet zeggen dat we beide dagen goed hebben doorstaan met minimale vertragingen in de leveringen.”

PostNL bezorgde in deze periode 6,5 miljoen pakketten. Jullie?

Van Wieren: “Het exacte aantal pakketten dat wij in Nederland bezorgden maken we niet bekend. Wat we wel zien is dat in dezelfde periode onze pakketbezorging in Nederland aanzienlijk is gestegen in vergelijking met voorgaande jaren. Wereldwijd verwachten we tijdens de kerstdagen 7 procent meer pakketten te bezorgen ten opzichte van vorig jaar. Als Nederland zullen we daar niet voor onder doen. Op normale dagen sorteren we en bezorgen we als UPS 19 miljoen pakketten wereldwijd. In de piekmaand zitten we op 17 van de 21 leverdagen boven de 30 miljoen pakketten.”

Hoe verhoudt UPS in Nederland zich tot PostNL?

Van Wieren: “Onze exacte positie ten opzichte van PostNL verschilt als wordt gekeken naar welke soorten volumes worden afgehandeld. PostNL is heel erg sterk in domestic volume en wij als UPS verwerken in Nederland een veel groter internationaal volume.”

Maandagavond was de grootste piek in online bestellingen. Is dat ook jullie inschatting?

Van Wieren: “Met e-commerce is het heel lastig in te schatten wanneer exact de piek in bestellingen plaatsvindt. Die was er al natuurlijk al tijdens Black Friday en Cyber Monday. Dat was voor ons ook de testcase om te zien of we ook klaar zijn voor de drukte van deze komende 2 weken. We hebben begin dit jaar de feestdagen van 2016 uitgebreid geëvalueerd. Belangrijkste hierbinnen was dat we goede afspraken hebben gemaakt met onze klanten zoals het op tijd aanleveren bij onze sorteercentra. Bovendien hebben we tijdens de drukke dagen extra sorteringen gedaan in het weekend om volume van klanten weg te krijgen. We hebben zes keer meer helpers – mensen die chauffeurs ondersteunen – ingezet evenals standby teams. Die sprongen bij op momenten dat het echt druk werd op bepaalde sorteerlocaties. Ik moet zeggen dat we afgelopen periode goed zijn doorgekomen. De samenwerking met de klanten in zowel Nederland als met onze Europese control tower heeft zijn vruchten afgeworpen. We hebben op tijd kunnen leveren en dat verwacht ik ook tijdens de komende dagen. Dat komt met name omdat de meeste klanten op tijd hun goederen bij ons zullen aanleveren. Bij twee uur uitloop is er voor ons geen ruimte in het netwerk om leveringen te vertragen dan zul je namelijk alles moeten vasthouden. Zij zijn hiervan doordrongen en komen vroege pickups zodat we volume al eerder kunnen binnenlaten. Blijft wel overeind staan dat de laatste weken van dit jaar voor ons het een kwestie is van alle hens aan dek.”

PostNL en DHL zoeken naar extra bezorgers. Hoe zit dat bij UPS?

Van Wieren: “In Nederland valt ons personeelstekort mee. Uiteraard zijn er wat openstaande vacatures. Het is echter niet zo dat wij op dit moment veel bezorgers nodig hebben.”

Wat verwacht je van het nieuwe sorteercentrum in Eindhoven?

Van Wieren: “Dit centrum is onderdeel van een groot investeringsprogramma van UPS in Europa van 2 miljard euro. In het kader van dit programma realiseren we op dit moment in Nederland een groot nieuw sorteercentrum in Eindhoven. Die is volgend jaar november operationeel. Dat is een investering van 130 miljoen euro, de grootste van UPS tot op heden in Nederland en een van de grootste in Europa. Dit centrum komt in plaats van 2 bestaande operaties. Met dit sorteercentrum verwacht ik dat het tijdens de feestdagen volgend jaar het proces een stuk eenvoudiger voor ons zal verlopen want dan beschikken we over een maximale sorteercapaciteit van 29.000 die we indien nodig zelfs kunnen opschalen tot 50.000 pakketten per uur.”

Waarom nieuwbouw in Eindhoven?

Van Wieren: “Die is vooral ingegeven als we kijken naar ons Europese netwerk want we moeten aansluiting hebben op bijvoorbeeld onze centrale airhub in Keulen die weer aansluit op onze andere hubs in Europa. Die afstand naar Keulen is vanuit Eindhoven goed te doen. De layout van het sorteercentrum in Eindhoven verschilt overigens niet veel met die van andere sorteercentra van ons wereldwijd. Het is een bewezen concept waarbij natuurlijk wel wordt ingespeeld op de nieuwste ontwikkelingen.”

Daarover gesproken welke system integrator levert de sorteerinstallatie?

Van Wieren: “We doen met alle bekende partijen in de markt zaken. Voor Nederland is de keuze al gemaakt, maar de naam kan ik nog niet bekend maken. Wat ik wel kan zeggen, is dat we in Europa op dit moment diverse nieuwe hubs aan het bouwen of opnieuw aan het inrichten zijn. De ene keer is het Vanderlande en de andere keer is het Siemens die de sorter levert.”

En de inzet van robots?

Van Wieren: “Natuurlijk zijn wij ook bezig met automatisering van onze sorteerprocessen en bekijken daarvoor meerdere mogelijkheden. UPS investeert bijvoorbeeld op dit moment 1 miljard euro in de ontwikkeling van magazijntechnologie. Die ontwikkelingen gaan echter dusdanig snel dat een keuze heel erg afhangt van het moment wanneer een technologie voor ons het beste is.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels