nieuws

Minder en beter verpakken kan zeker voor last mile levering

Distributie 835

Verpakken en duurzaamheid staan vaak op gespannen voet met elkaar. De groeiende stroom online zendingen noopt de industrie tot innovatieve oplossingen, want er gaat nog veel mis zo blijkt uit recent onderzoek. “Kun je een gebroken glazen vaas terug sturen?”

Minder en beter verpakken kan zeker voor last mile levering

Het NVC (Nederlands Verpakkingscentrum) heeft met studenten van Universiteit Twente onderzoek gedaan naar de wijze, waarop in e-commerce individuele klantorders worden verpakt. Bij Amazon.com, Alibaba en Bol.com zijn in totaal 36 bestellingen met 5 verschillende producten in verschillende combinaties geplaatst. De resultaten leveren veel stof voor discussie op over de zin en onzin in e-commerce. Zo arriveerde een glazen vaas in scherven op de plaats van bestemming.

Ervaring online ontvanger telt steeds meer

“Wat moeten we met die scherven doen? Terugsturen naar de webshop? Dat is toch te gek?”, zegt Michaël Nieuwesteeg. Hij is algemeen directeur van NVC en presenteert de onderzoeksresultaten tijdens het eerste International Conference on Web Retail Packaging. Dat congres is op dinsdagmiddag 28 november, tegelijk met de vakbeurzen Logistica en ICT & Logistiek in de Juliana Congreszaal van de Jaarbeurs. Behalve NVC spreken onder meer Ikea, Alibaba en PostNL over de verpakkingsuitdagingen in e-commerce.

 

Logistica 2017: wat is er nog meer te doen?

In een speciaal Online Logistiek Magazine neemt de redactie u alvast mee naar de highlights van de Logistica.Met onder meer:
> Data delen is het nieuwe goud
> Apps veroveren logistiek
> Scala Logistica: oplossingen voor 4 warehouse deelgebieden
> Prijs Veiligste Magazijn: zes kanshebbers
Lees het complete online magazine 

 

Nieuwesteeg vindt het de hoogste tijd om kritisch te kijken naar de verzendverpakkingen in e-commerce. Die verpakking is volgens hem amateuristisch. “Iedere seconde verpakken we wereldwijd 100.000 producten, waarvan inmiddels één op de twintig in magazijnen van webwinkels. De ervaring van die eindgebruiker telt steeds meer. Zijn online bestelde producten onbeschadigd ontvangen? Wat te doen met al het verpakkingsmateriaal? Is het verpakkingsmateriaal wel of niet geschikt om producten terug te sturen? Pakketvervoerders werken hard aan concepten waarbij ze niet alleen spullen afleveren, maar ook mee terugnemen. Ook daarvoor zijn verpakkingen nodig”, aldus Nieuwesteeg.

Niet onnodig veel lucht verpakken

Eén van de sprekers op de conferentie is Neopost, dat twee jaar geleden de Logistica Award won met de verpakkingsmachine CVP-500. Deze machine stelt webshops en e-fulfilmentbedrijven in staat online bestellingen geheel automatisch te verpakken. De CVP-500 scant de contouren van de bestelling en snijdt vervolgens volledig op maat een doos. De terugverdientijd is lang niet altijd het belangrijkste argument om de machine aan te schaffen, vertelt Hedde Biesma van Neopost. “Steeds vaker gaat het om duurzaamheid. Voor een online bedrijf in de Verenigde Staten is duurzaamheid bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van de belofte aan zijn klanten. Deze webshop wil gewoon geen pakketten met onnodig veel lucht versturen.”
Biesma verwacht dat vanuit de markt steeds meer druk op webshops wordt uitgeoefend om duurzamer te opereren. “Vroeg of laat ontstaan consumentenorganisaties, die op dit punt gaan actievoeren. Zelf spelen we op deze trend in met een doorontwikkeling van onze machine. Het kleinste doosformaat dat de CVP-500 kan maken, is  nog eens met 40 procent in volume gereduceerd.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels