nieuws

VIL: ‘Pakketleveringen met drones nog een fabel’

Distributie 1368

Amazon, DPD en DHL het is maar een kleine greep uit bedrijven die intensief aan het testen zijn met pakketbezorgingen door drones. De sprong naar drones in de logistiek is echter te groot en is nog een fabel, blijkt uit een praktijkonderzoek van het Vlaams instituut voor de logistiek (VIL)

VIL: ‘Pakketleveringen met drones nog een fabel’

Het VIL onderzocht de inzet van drones bij pakketbezorgingen in samenwerking met de KU Leuven. Het VIL, dat het onderzoek vorig jaar juni startte, bekeek in welke logistieke toepassingen drones inzetbaar zijn en wat economisch, technisch en praktisch haalbaar is.

Wetgeving gooit roeit in het eten

De technologie is al ver maar de huidige wetgeving bij onze zuiderburen strooit roet in het eten bij de professionele inzet van drones. Elf bedrijven, waaronder Colruyt, DP World, H.Essers, ICO terminals, MSC-PSA European Terminal en NHS, namen deel aan dit drone-project.

Drones moeten autonoom vliegen

De inzet van drones in de logistiek wordt volgens het VIL pas echt interessant wanneer drones autonoom kunnen vliegen, zonder piloot of met een piloot op afstand die verschillende drones tegelijk onder controle houdt. Zowel de technologie (voornamelijk ‘Detect & Avoid) als het wettelijk kader zijn hier nog niet klaar voor, meldt het onderzoeksinstituut vrijdag.

Drie praktijktesten

Het VIL onderzocht in drie cases de haalbaarheid, terugverdientijd van drones alsmede de geldende wetgeving. Drones werden getest bij een beheerder van het hoogspanningsnet en -masten, een terminal operator en stuwadoor in haven van Antwerpen en een grote terminalbeheerder die eigenaar is van vier haventerminals in België. De afzonderlijke tests verliepen relatief succesvol volgens het VIL maar het grootste probleem is de huidige wetgeving en de risico’s die inzet van een drone met zich meebrengt.

Hoog kostenplaatje voor drones

Ook moeten bedrijven volgens het instituut ook rekening houden met het kostenplaatje van drones. De prijs voor een professionele drone schommelt tussen de 5.000 en 15.000 euro. Bovendien moet een dronepiloot  in de meeste gevallen een diploma voorleggen om reglementair te mogen vliegen. Een opleiding hiervoor kost circa 5.000 euro.

Complexe integratie softwaresystemen

Daarnaast is er een afzonderlijke aansprakelijkheidsverzekering van toepassing en hangt er aan de integratie met softwaresystemen (bijvoorbeeld voor voorraadoptimalisatie) ook een sterk variërend, prijskaartje.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels