nieuws

Eerste zelfrijdende Uber-truck vervoert 50.000 blikjes bier

Distributie 1746

De autonoom rijdende vrachtwagen van het Amerikaanse bedrijf Otto heeft zijn eerste commerciële vracht afgeleverd bestaand uit 50.000 blikjes Budweiser-bier. Tijdens de rit over de snelweg kon de aanwezige chauffeur achter in de cabine gaan zitten. Eenmaal in stedelijk gebied kroop hij uit veiligheidsoverwegingen weer achter het stuur .

Eerste zelfrijdende Uber-truck vervoert 50.000 blikjes bier

De symbolische rit met de Uber-vrachtwagen bestond uit een kleine 200 kilometer over de snelweg tussen Fort Collins en Colorado Springs. De vrachtwagen is in staat om afstand te houden tot zijn voorganger, en van rijbaan te wisselen wanneer dat echt nodig is.

Eerste commerciële rit met zelfrijdende truck

Volgens Otto, eerder dit jaar overgenomen door Uber, is dit de eerste commerciële rit met een zelfrijdende truck. Otto kreeg naar verluidt 470 dollar voor het transporteren van de 50.000 blikjes Budweiser bier. Om zelfstandig te kunnen rijden is de vrachtwagen uitgerust met ruim 25.000 euro aan extra hardware om dit mogelijk te maken. Op het dashboard zit een rode knop waarmee de chauffeur het stuur direct kan overnemen. Tijdens de rit op de snelweg kon de chauffeur zonder probleem zijn stoel verlaten.

Truck deed een uur over de rit

In stedelijk gebied kroop de chauffeur tijdens de test weer achter het stuur. Volgens Otto is het gezien de chaotische verkeerssituatie onverantwoord om daar nu al autonoom te rijden.  De vrachtwagen deed ongeveer twee uur over de rit en had een gemiddelde snelheid van 89 kilometer per uur.

AB InBev: 50 miljoen dollar besparen

De zelfrijdende truck is een van de zes Volvo’s VNL 780 die Otto heeft omgebouwd. De eerste prioriteit van het bedrijf is dat de vrachtwagen basishandelingen als afstand houden en inhalen goed uitvoert. De volgende stap is het kunnen omgaan met wegwerkzaamheden en slechtweer condities. De Belgische zakenkrant De Tijd meldt dat inzet van zelfrijdende trucks AB InBev, de brouwer van Budweiser bier, in de Verenigde Staten een besparing kan opleveren van 50 miljoen dollar, zelfs al zou er nog permanent een chauffeur aanwezig zijn om de technologie in de gaten te houden. De besparing die de biergigant beoogt, komt dan uit een zuinigere rijstijl en stiptere leveringen, meldt De Tijd.

Zelfrijdende trucks eerder marktrijp

De verwachting is dat autonoom rijdende vrachtwagens eerder marktrijp zijn dan zelfrijdende auto’s, omdat vrachtwagens voornamelijk op snelwegen rijden, terwijl stedelijke gebieden het moeilijkst te navigeren zijn voor zelfrijdende auto’s.

Flinke brandstofbesparing mogelijk

Otto,  een startup van ex-Google-werknemers Anthony Levandowski, Lior Ron, Don Burnette, en Claire Delaunay, voorziet een toekomst waarbij vrachtwagens op de snelweg autonoom gaan rijden, mogelijk in de vorm van platooning, waarmee, zo blijkt ook uit testen van grote truckfabrikanten, flink op brandstof kan worden bespaard. Een belangrijke voordeel van de autonoom rijdende vrachtwagen noemt Otto een grotere veiligheid.

Test zelfrijdende truck op NL-wegennet

Nederland blijft overigens niet achter met tests op het gebied van zelfrijdende trucks. Komend jaar start in Nederland een platooning test waarbij voor het eerst ook goederen worden vervoerd door Nederland. De Telegraaf meldt dat tijdens de Nationale Klimaattop, vandaag in Rotterdam, drie brancheorganisaties en de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) een overeenkomst ondertekenen waarin afspraken staan voor meerdere experimenten met zelfrijdende vrachtwagens op het wegennet. Daaraan doen onder andere ook Unilever en Ahold mee. Tijdens deze ritten worden onder andere bloemen, levensmiddelen en bulkgoederen vervoerd.

Tien procent minder CO2-uitstoot

“Volgend jaar wordt op een aantal plekken getest. Overdag, maar ook in de nacht”, zegt Marouschka Booij van de Innovatiecentrale in De Telegraaf. “Het doel is om in 2025 van het totale aantal vrachtkilometers zestig procent op deze manier te laten rijden. Daarmee stoten vrachtwagens minstens tien procent minder CO2 uit.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels