nieuws

Nederland is topland, maar zo zijn er meer

Distributie

Voor het uitvoeren van e-fulfilment activiteiten heeft Nederland alles wat nodig is. Behalve een grote thuismarkt. Omringende landen bieden vrijwel hetzelfde. We moeten gaan voor end-to-end oplossingen en voor een gezamenlijk en eenduidig verhaal.

Nederland is topland, maar zo zijn er meer
Nederland is topland, maar zo zijn er meer

De ledenvergadering van NDL eindigde gisteren met een seminar over e-commerce en logistiek. Buck Consultants heeft recent onderzoek gedaan – samen met Heembouw en NDL – naar de positie van Nederland wat betreft e-fulfilment werkzaamheden voor internationale verladers. “We staan er goed voor, maar niet beter dan andere landen zoals België en Duitsland. Het komt aan op een goed verhaal. Dan liggen hier voor Nederland mooie kansen”, aldus Johan Beukema van Buck.

 

Stamppot in regio Liemers
Het oosten en zuiden van Nederland hebben wat Beukema betreft de beste papieren voor Europese distributie. Daar kon Regio De Liemers (omgeving Zevenaar, Duiven) zich wel in vinden. Dit samenwerkingsverband trakteerde de bezoekers van het seminar na afloop op een stamppottenbuffet. Burgermeester Ina Leppink (Gemeente Montferland) had de kansen en mogelijkheden van de regio daarvoor onder de aandacht gebracht.

 

Nederlandse markt is klein
Beukema signaleert een trend naar uitbesteden van e-fulfilment, maar kon dat niet ondersteunen met hard cijfermateriaal. Veel grote retailers zullen volgens hem zelf zorgen voor aflevering van online bestellingen. Ook grote verladers gaan deels hun eigen weg en zoeken naar partners op technologisch gebied. Het zijn vooral Amerikaanse producenten, die de Europese markt op komen en bij voorkeur werken met een goede partner om te kunnen outsourcen.

Nederland is voor hen zeker een goede uitvalsbasis. Belangrijk nadeel is echter dat Nederland geen Europese toppositie heeft, waar het gaat om het aantal internetverkopen. Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk gaan ons voor. Benelux volgt pas daarna samen met Italië op de ranglijst van online sales. Dat is wel iets waar Amerikaanse bedrijven gevoelig voor zijn.

 

Supply chain heel belangrijk
Het verhaal dat Nederland moet laten horen zal volgens de onderzoekers dit nadeel moeten compenseren. Dat kan door een meer specifieke focus en door flexibiliteit te benadrukken. Dat stelt volgens Beukema niet zoveel andere eisen aan een e-fulfilment dc, wel andere accenten. “Snel aanpassen van de schaalgrootte is cruciaal, net als ICT om de informatiestroom door de hele keten op orde te krijgen. Supply chain is een integraal onderdeel van de business case. Dat weten ook de commerciële mensen van internationale verladers. Dus daar kijken ze nadrukkelijk naar.”

 

Internetplatform voor iedereen
Tijdens één van de workshops gaf hoogleraar Kees-Jan Roodbergen – samen met zijn collega Tom Steffens van Rijksuniversiteit Groningen – een update over het Dinalog project cross channel internetlogistiek. Roodbergen meldde een volgende projectfase, waarin gewerkt wordt aan een internetplatform waarop webshops, consument én logistiek dienstverleners gegevens uit kunnen wisselen.

“Het wordt een soort corporate versie van Facebook, waarbij je zelf bepaalt met wie je informatie deelt”, aldus Steffens. “De webshopklant kan straks via slechts één account bij meerdere webshops bestellen, logistiek dienstverleners zorgen vervolgens voor gecoördineerde uitlevering.”

Roodbergen zegt daarover: “Het gaat niet om slimme concepten. Het is aan de partijen die aanhaken om er slim mee om te gaan.”

 

Lees ook: Kansrijk als Europees e-fulfilment hub

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels