blog

Integreer nieuwe tools in de ‘connected’ smart city

Distributie 975

Regelmatig blijkt dat organisaties de smart city (slimme stad) in de praktijk niet zo ‘slim’ benaderen. Dat is jammer, want hierdoor missen ze mogelijkheden die deze steden bieden. Een blog van Sebastien Ruffino van TomTom Bridge.

Integreer nieuwe tools in de ‘connected’ smart city

Het stadsleven bestaat uit veel verschillende inwoners, organisaties en dienstverleners. Ze zijn allemaal in meer of mindere mate afhankelijk van elkaar om samen succesvol te zijn. Daarom zijn slimme steden afhankelijk van het snel en efficiënt delen van informatie tussen de verschillende dienstverleners. Denk bijvoorbeeld aan het real-time inzicht dat de gemeente heeft in fietsverhuur in de stad en sensoren in vuilnisbakken, zodat de ophaaldienst weet wanneer de bakken geleegd moeten worden.

Allegaartje van systemen en apps

Het probleem met nieuwe initiatieven voor de smart city is dat nieuwe tools vaak niet worden geïntegreerd in het volledige ecosysteem. Verschillende afdelingen en dienstverleners komen met nieuwe tools die ze ‘bovenop’ het bestaande systeem implementeren, waardoor data onvoldoende wordt gedeeld en het systeem niet echt slim werkt. Waarschijnlijk heeft iedereen hier weleens een praktijkvoorbeeld van gezien. Wie heeft er immers nog nooit in een taxi gezeten, waarbij het dashboard helemaal vol lag met verschillende apparaten, zoals een navigatiesysteem, telefoonhouder, taximeter en dashcam. Dit schetst in het klein het probleem waar we tegenaan lopen: het is een allegaartje van systemen en apps en het compleet tegenovergestelde van de connected smart city.

Eigen datasilo’s

Taxi’s zijn echter maar een klein onderdeel van deze stadsconstructie. Voor andere essentiële diensten – zoals levering van goederen aan winkels en afvalinzameling – gelden dezelfde principes. Al deze dienstverleners hebben hun eigen systemen en datasilo’s, waardoor het bijna onmogelijk is om een volledig overzicht te hebben van alle real-time activiteiten. Ook kan data niet gedeeld worden tussen verschillende systemen en kunnen nieuwe apparaten of apps niet toegevoegd worden aan het centrale beheersysteem. Hierdoor moeten beheerders met verschillende systemen werken om een eenvoudige taak uit te voeren, net zoals de eerdergenoemde taxichauffeur.

Voordeel halen uit smart cities

Om echt voordeel te behalen uit smart cities, moet iedere medewerker – van vrachtwagenchauffeur tot vuilnisman – snel en veilig toegang hebben tot data die ze nodig hebben voor hun werkzaamheden. Daarnaast is het handig dat ze de mogelijkheid hebben om deze informatie te delen in centrale systemen, zodat ze weloverwogen beslissingen kunnen maken. Ook hebben ze één IT-platform nodig waarin ze toegang hebben tot alle data en deze kunnen delen, zodat ze hun werk optimaal kunnen doen. Zo moet een vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld toegang hebben tot de gunstigste route naar de winkel waar hij moet laden of lossen. Daarnaast moet hij tegelijkertijd inzichtelijk maken naar zijn werkgever waar hij zich bevindt en hoe lang hij onderweg is. Hetzelfde principe geldt voor alle ‘connected’ medewerkers, of het nu om leveranciers, chauffeurs of afvalverwerkers gaat.

Data delen

Het draait er uiteindelijk om dat belangrijke diensten in de stad samenwerken en op elkaar aansluiten. Dit kan alleen als data gedeeld wordt en beschikbaar is voor de personen die het nodig hebben om hun werk te doen. Alleen als dat allemaal in goede banen wordt geleid, zijn we op weg naar slimmere steden die voordelen bieden aan iedereen die er woont.

Auteur: Sebastien Ruffino, Business Unit Manager bij TomTom BRIDGE

Reageer op dit artikel