blog

Waarom Google Maps als routeplanner niet werkt

Distributie 3572

Google Maps is in veel situaties een handige routeplanner. Voor het berekenen van de beste routes voor vrachtwagens is echter een professioneel routeplanningssysteem voor vrachtwagens de beste optie, vindt PTV Group. Lees hun blog.

Waarom Google Maps als routeplanner niet werkt

Tekst is aangeleverd door PTV Group

Elke logistiek planner moet de vrachtwagenroutes, transportkosten en aflevertijden in de gaten houden. Hij weet dat de balans tussen deze factoren de sleutel is tot een goede service voor de eindklant. Als op Google Maps wordt vertrouwd voor het plannen van de vrachtwagenroutes, zonder dat het ‘voertuigprofiel’ kan worden geselecteerd, wordt beslist de snelste route verkregen. Voor een kleine personenauto welteverstaan. Afgezien van het risico wanneer je deze route met een vrachtwagen rijdt je milieuzones kan tegenkomen, leidt deze route mogelijk ook door nauwe straatjes, de drukke binnenstad en onder bruggen met een lage doorrijhoogte. Een route die voor de vrachtwagenchauffeur alleen maar stress oplevert.

Vastlopen bij tunnel

Afgezien van het feit dat Google Maps geen weet heeft dat een vrachtwagen veel groter en lastiger is te besturen dan een personenauto, loopt de vervoerder het risico dat zijn vrachtwagen ergens vastloopt bij een tunnel. Met als gevolg dat goederen te laat worden afgeleverd en dat de frustraties bij de chauffeur onderweg en op kantoor hoog oplopen. En niet te vergeten, bij de klant. Jaarlijks wordt er 11.000 keer een tunnel afgesloten wegens een hoogtemelding. Daardoor staat het overige verkeer 20 minuten vast. Volgens berekeningen van TU Delft levert dit een economische schade van zeker 165 miljoen euro per jaar op. Dit is te voorkomen door tijdens het plannen van een route voor een vrachtwagen rekening te houden met tunnelhoogtes.

Google Maps verre van optimaal

Plannen met Google Maps blijkt hiervoor verre van optimaal. Dat zit hem simpelweg in de informatievoorziening tijdens het plannen. Er wordt geen rekening gehouden met de vrachtwagenhoogte en specifieke vrachtwagenkosten zoals diesel en tolkosten en het uurtarief van de chauffeur. Google Maps houdt ook geen rekening met de menselijke factor, zoals rij- en rusttijden van de chauffeur of de tijd die gemoeid is met het laden en lossen en leveren aan de klant ter plaatse. Vervoerders hebben op deze manier geen overzicht op wat een vrachtwagenroute precies kost. Op basis waarvan kunnen zij dan correcte vervoerskosten opnemen in offertes?

Dure omweg

Door het gebruik van een professioneel routeplanningsprogramma wordt naast het plannen van de optimale route, met legio parameters rekening gehouden. De voertuigprofielen kunnen zo worden ingesteld dat de optimale route wordt berekend. Daarbij wordt rekening gehouden met tolwegen, milieuzones, gewichtsheffingen, tunnelhoogtes en andere trajectbeperkingen voor bijvoorbeeld ADR. Bovendien geeft het veel overzicht en transparantie in de daadwerkelijke routekosten.

Wat eerst een snelle oplossing leek, door simpelweg een adres invoeren in Google Maps, kan dus zomaar een lange én dure omweg worden.

Lees ook de blog: Vijf redenen waarom een transportplanner onmisbaar blijft

ICT & Logistiek

Tijdens de vakbeurs ICT & Logistiek die op 28, 29 en 30 november wordt gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht, gaat PTV Group verder in op de oplossingen die er zijn op het gebied van route- en ritplanning. Het bedrijf is te vinden in hal 3 stand B053.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels