blog

4 trends om rekening mee te houden in 2017

Distributie 6165

De logistiek is in beweging, letterlijk en figuurlijk. Vier ontwikkelingen waarmee logistieke organisaties in 2017 rekening moeten houden volgens Frank Sijpheer van Kewill.

4 trends om rekening mee te houden in 2017

DHL draaide een pilot in Duitsland, Amazon voerde tests uit in Canada, het Verenigd Koninkrijk en Nederland en Google bezorgt er sinds kort burrito’s mee op de campus van Virginia Tech. Oftewel; het tijdperk van de drone is echt aangebroken. Drones zorgen voor een snellere, goedkopere en meer milieubewuste levering (geen CO2-uitstoot) van goederen. Voorzichtigheid is echter geboden omdat veel logistieke partijen nog werken met verouderde processen. Het invoeren van bezorging per drone kan dan een té steile leercurve zijn. Een transportmanagementsysteem (TMS) dat logistieke pijnpunten automatiseert, is dan ook een must. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het instellen van een maximum gewicht van pakketjes.

Data voor een progressieve supply chain

De belangrijkste bron voor een progessieve supply chain is data. Het is tegenwoordig mogelijk om grote hoeveelheden data op te sporen, op te slaan en te delen en analyseren tegen geringe kosten. In combinatie met de alomtegenwoordige aard van internetconnectiviteit en mobiele apparaten, heeft dit een platform gecreëerd voor logistieke bedrijven dat altijd beschikbaar en zeer goedkoop is. Om data succesvol in de supply chain te implementeren, is het noodzakelijk dat bedrijven de bereidheid tonen om data in de keten te delen en zo in staat worden gesteld om op grote schaal processen aan te passen met ondersteuning van het juiste leiderschap. Bedrijven kunnen deze overstap alleen maken met financiële en procesondersteuning. Daarnaast moeten zij zich realiseren dat het gebruik van data niet weer een ander hulpmiddel is, maar een centraal aspect van hun bedrijfsmodel.

Uitzondering wordt de regel

Management by Exception wordt het komende jaar in de logistieke sector de norm. Door transporten die exact volgens plan verlopen zo volledig mogelijk te automatiseren, kunnen planners zich bezighouden met de uitzonderingen: transporten waarbij zaken misgaan – bijvoorbeeld bij nieuwe trajecten of samenwerking met andere carriers. Met behulp van een geavanceerd TMS worden handelingen geautomatiseerd en betrokken partijen automatisch geïnformeerd wanneer activiteiten niet volgens plan verlopen. Ook kunnen veelvoorkomende scenario’s worden gestandaardiseerd. Op die manier kan er snel en efficiënt worden ingegrepen wanneer het wél dreigt mis te gaan.

Gezamenlijk TMS in de cloud

Geen enkel transportbedrijf heeft een distributienetwerk dat Europa volledig dekt, laat staan dat ze een wereldwijd distributienetwerk hebben. Toch is dat juist wat steeds meer internationaal opererende verladers zoeken. Zij verkopen hun producten namelijk in heel Europa en zoeken een logistieke partner die hen daarin volledig kan ondersteunen. De oplossing is eenvoudig: implementeer een TMS in de cloud waarop alle partners kunnen aansluiten. Zo beschikken partners over een gezamenlijke database, waarbij elke partner zelf bepaalt welk deel van de informatie beschikbaar is voor welke partner. Een gemeenschappelijk TMS maakt het mogelijk om verladers in heel Europa een eenduidig track-and-trace-systeem aan te bieden. Ook uniformiteit in tarieven, kortingsstructuren en facturen is zo eenvoudiger te realiseren.

 

Reageer op dit artikel