blog

Hoe zat het ook al weer met vraag en aanbod?

Distributie

Heertje heeft het mij op de middelbare school geleerd: de prijs in de markt zorgt voor een evenwicht tussen vraag en aanbod. Waarom vinden veel (transport)ondernemers dat zo moeilijk om te begrijpen?

Hoe zat het ook al weer met vraag en aanbod?
transport Logistiek vraag en aanbod

Het was nog geen half uur in een strategiesessie met een transporteur en toen was het al raak. De operationeel manager stelde dat de klanten niet bereid waren voor zijn dienstverlening te betalen. Het moest elk jaar goedkoper, terwijl de kosten van zijn vrachtwagens, brandstof en chauffeurs omhoog gingen. Dat kon toch zo niet doorgaan…

     

Klagen en jammeren

Varkensboeren protesteren tegen de lage prijs voor hun varkensvlees. Groothandels in de bouw klagen over de dagelijkse prijsgevechten met aannemers, die voor een dubbeltje minder, vaak letterlijk, naar de buurman doorrijden. Interim managers jammeren over recordlage uurtarieven. Het rijtje is gemakkelijk aan te vullen met restauranthouders, biologische tuinbouwers, bakkers, schilders en dan onlangs weer containerterminal ECT.

    

Economie

De wet van vraag en aanbod houdt in dat op een competitieve markt de prijs van een product tot stand komt onder invloed van het handelen van kopers  en verkopers. De prijs evolueert hierbij naar dat niveau waar gevraagde en aangeboden hoeveelheden aan elkaar gelijk zijn. Die klagende ondernemers lijken de klassieke wetten van de economie te zijn vergeten.

   

Op de middelbare school leerde ik uit de boekjes van Heertje over de varkenscyclus. Er is ook zo’n cyclus in de wereldwijde containervaart. De prijs voor een container uit China schommelde de afgelopen vijf jaar tussen de 3.000 en 700 dollar. Zodra de prijs weer stijgt, laten de reders weer meer containerschepen varen, die overal in de wereld voor anker liggen te wachten en kijken dan verbaasd als de tarieven weer dalen.

       

Werking van de markt

Als een flesje Spa Blauw nog geen halve euro in de winkel kost, maar wel 1 euro 95 op het station, waarom kan dat niet bij logistieke diensten? Als ondernemer moet je de werking van een markt snappen. Hoe kun je de value-of-time gebruiken voor prijsdifferentiatie? Dat is het eerste wat ik mijn studenten op de Vrije Universiteit leer. Wie daar slim mee speelt, kan aardige winsten halen.

  

Transparantie

In markten waarin vele vragers en vele aanbieders met elkaar de prijs beïnvloeden, is de prijs transparant. Iedereen weet wat iedereen betaalt. En, alleen een hele domme inkoper laat zich afschepen met niet-marktconforme-prijzen.

Die transparantie biedt ook kansen. Al jouw concurrenten krijgen diezelfde marktprijs. Je kunt dan uit de markt stappen, je richten op een niche-markt waarin de vraag nog wel hoog is of je strategie aanpassen.

   

Operationeel excellent

Het verschil dat je in zo’n lastige markt kan maken is met operationeel excelleren. Je moet streven naar efficiency, kostenbeheersing en een grote om zo tegen lage kosten te kunnen opereren.

Een transporteur moet dus niet bij de pakken neerzitten, maar alles op alles zetten op een zo groot mogelijk transportnetwerk, efficiëntie in brandstofverbruik en onderhoud, papierloze processen, een vrachtwagenpark dat aansluit bij het aanbod van vracht, de beste personele bezetting, slimme uitbesteding, een messcherpe planning van de ritten en een kritische beoordeling van nieuwe klanten.

     

Elke lege kilometer, elk niet gereden uur en elke onnodige minuut wachten, moet worden aangepakt en dan is er nog genoeg te verdienen. Maar vechten tegen de klassieke economische wetmatigheden van de markt is vechten tegen windmolens.

Reageer op dit artikel