blog

Hybride is onzin

Distributie

Het aantal hybride auto’s in Nederland is de laatste jaren enorm gestegen. Niet uit echte overtuiging, maar meestal door de interessante belastingvoordelen. En het werkt echt, althans een Toyota Prius in de stad of in de file.

Hybride is onzin
Hybride is onzin, aldus Jan Vieveen

Een goede bekende, die de files juist ontweek en meestal rustig met 120 km over de snelweg reed, kwam niet verder dan 1 op 14. Het kleine motortje van de Prius moet dan een zwaar ongebruikt accupakket meezeulen. Overigens een prima auto, maar de beloofde 1 op 25 was nauwelijks haalbaar.

 

Geen extra lading
Inmiddels zijn er veel autoleveraniers die het over een andere boeg gooien: auto’s die zodanig getuned zijn dat zij rond de 90 gram CO2 per km uitstoten. Dat is ook voldoende om 14 procent bijtelling te realiseren. Helaas zijn deze auto’s zodanig geknepen dat iedere vorm van extra lading (zoals een aanhanger) onmogelijk is.

 

Is schone bus veilig?
De Veolia bussen rijden inmiddels op aardgas. Heel herkenbaar door een indrukwekkende bult op het dak waar alle gas wordt opgeslagen. Het wachten is op een menselijk fout en een lekje waarbij een bus verandert in een indrukwekkende gasbom. Maar, zo’n Veolia bus is echt schoon en uit de uitlaat komt alleen water en CO2.

 

Trucks
Voor trucks zijn er diverse initiatieven die vergelijkbaar zijn. Aardgas is nauwelijks een optie, geen fatsoenlijke opslag mogelijk. Optie twee is hybride: dat is mogelijk, maar de accu’s verlagen het nuttig gewicht. Daarbij komt dat als alle Nederlandse vrachtwagens een dergelijke voorziening zouden hebben er een drastisch tekort zou komen aan de zeldzame metalen die in de accu’s nodig zijn. Waarschijnlijk zou de marktprijs door deze vraag zo sterk stijgen dat het niet meer rendabel is. Nog los van het recycleprobleem dat dit oplevert. En de eerste tests leverden helaas een nauwelijks lager gemiddeld verbruik op.

 

Welke opties zijn er?
Wat blijft er over aan opties? Het blijft een feit dat een truck met een totaalgewicht van 30-40 ton drie tot vier liter diesel nodig heeft deze lading te verplaatsen. Het gaspedaal bepaalt veel (= de rijstijl) dus feedback aan de chauffeur op een boordcomputer blijkt in de praktijk goed uit te pakken.

 

Blijft de laatste optie over: efficiënt beladen en efficiënte ritten. Dat is wel een uitdaging, want het hangt af van een evenwichtig ladingpakket, goede afspraken met verladers en boven alles en goede ritplanning. En dat laatste heeft niets met hybride technologie te maken maar alles met ICT en grip op de planning. En los van dit alles: een efficiënte planning levert minder kosten op en een broodnodig rendement. Laten we daar maar aan gaan werken.

 

Reageer op dit artikel