blog

Leren te combineren

Distributie

Bij mijn vader, een Brabantse veehouder, bracht tot voor kort in een vrachtwagen in Hendrix UTD kleuren het veevoer. Tegenwoordig komt er vaak een neutrale wagen. Met een magneetplaat wordt er aangegeven of het een rit van Hendrix UTD of van Cehavé Landbouwbelang betreft.

Leren te combineren
Goos Kant: blogpost transportmanagement

In hetzelfde Brabant zijn er ook twee bierbrouwers, Heineken en Bavaria, waarvoor dezelfde vervoerder de distributie verzorgt. De bierbrouwers zijn echter nog niet zo ver om de wagens te laten combineren. De vraag hierbij is niet of dit ooit zal veranderen, maar wanneer.

 

Logistiek is niet alleen maar slim organiseren, maar ook slim combineren. Weten waar je zelf goed in bent en dit uitbreiden, door te combineren met partners. Mooie combinaties zijn er al geboren via de LogiMatch, en niet voor niets is het Cross-Chain Control Center (4C) voor het combineren van logistiek voor verladers speerpunt in het topinstituut. 4C staat ook voor voorspellen.  

Als je de verwachte vraag voor een verlader kunt meenemen in je modellen en kunt schuiven in leverdagen nemen de kansen nog verder toe.

 

Tot 40 procent besparen

In een wetenschappelijke studie, uitgevoerd samen met het Vlaamse Instituut voor Logistiek, gaf een CO2-rekenmodel besparingen van 5 – 40 procent aan, wanneer verladers gecombineerd geleverd konden worden op nieuwe leverdagen. Juist in deze recessietijd kun je nadenken over je positie en hoe samen met anderen beter te combineren. Dan kom je straks sterker tevoorschijn.

 

En mijn vader? Die is vooral blij met het juiste merk veevoer, geleverd voordat de silo leeg is en tegen redelijke prijzen.

Reageer op dit artikel