blog

Magazijnbenchmarking leerzaam

Distributie

Uit een magazijnrondleiding valt opmerkelijk veel informatie te destilleren over de kwaliteit en organisatie van processen. Deze informatie kan prima worden gebruikt voor benchmarking van het magazijn en doet niet onder voor uitgebreidere, meer kwantitatieve analyses.

Laat ik een voorbeeld geven. Stel dat we de mate, waarin een bedrijf zijn logistieke processen coördineert met leveranciers, willen vaststellen. Natuurlijk kunt u dan vragen stellen over gemeenschappelijke planning, gebruik van PoS-data, VMI, of continuous replenishment. In de echte praktijk kun je een groot aantal zaken gewoon observeren.

 

Als eerste kijk ik altijd of er veel binnenkomende vrachtwagens wachten op het parkeerterrein. Die zijn meestal te onderscheiden door de diversiteit aan logo’s van leveranciers. Veel wachtende vrachtwagens zegt iets over de wijze waarop leveranciers zich blijkbaar moeten conformeren aan het ontvangstproces. Ten tweede kun je, eenmaal in het magazijn, in één oogopslag zien wat de kwaliteit van aanleveringen is. Liggen producten bont in de container of vrachtwagen, kloppen de hoeveelheden, de documentatie, moet er geteld worden, kloppen de ladingdragers (of moet er worden omgestapeld), wordt gebruikgemaakt van poolpallets (te herkennen aan kleur en logo), hoe lang blijven zendingen in de ontvangstruimte liggen, wordt er gecrossdockt en hoe, etc.

 

De benchmarkmethode onderscheidt elf verschillende gebieden die gescoord moeten worden op een 5-puntsschaal, na afloop van de rondleiding. Elk gebied wordt ondersteund door een aantal vragen. Meestal laat ik studenten in groepen het scorevel invullen. Zelfs voor onervaren studenten is de standaarddeviatie van de scores meestal niet meer dan zo’n 15 procent. Kortom, wilt u weten hoe goed uw concurrent is: vraag een rondleiding en scoor in het magazijn.

Reageer op dit artikel