artikel

Slimme stadslogistiek ja, maar welk voertuig is het beste?

Distributie Premium 1040

Slimme stadslogistiek ja, maar welk voertuig is het beste?

Lichte elektrische vrachtvoertuigen rukken op in de stad. Maar waar moeten ze rijden en wat is de meest efficiënte variant? Een battle moet het antwoord geven.

Lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’S) zijn klein, bewegen zich gemakkelijk in het verkeer, zijn in de stad efficiënter dan een bestelbus en soepel te parkeren. En ze zijn emissierij. Susanne Balm van Hogeschool van Amsterdam is enthousiast pleitbezorger van LEVV’s. Hobbels zijn er ook voor een doorbraak; om te beginnen met de vele varianten.

Aanbod groeit snel

De keuze is reuze. Het aantal initiatieven misschien nog wel groter. Denk aan de Streetscooter van DHL. Of moet je toch voor de Urban Arrow driewieler gaan. Of wat te denken van de vele soorten en maten vrachtfietsen. En ja: de grote truckjongens lanceren ook meer en meer elektrische opties.

 

 

Lees ook
Groei e-cargobikes: kans of bedreiging voor steden
Horeca beleveren met vrachtfiets dé oplossing

 

 

Nijmegen houdt dezer dagen een challenge van schone stadsdistributie. Winkels en horeca in drie straten van de Nijmeegse binnenstad worden vier dagen lang emissievrij bevoorraad.

Complexe regelgeving

Aan opties geen gebrek. Aan regelgeving evenmin. Op de wagens zijn regels voor fietsers, bromfietsers én motorvoertuigen van toepassing. Ook verschilt het rijbewijs dat nodig is en de maximaal toegestane snelheid per soort.

 

LEVV challenge

Ziet u nog het juiste soort voertuig voor de juiste route? De studenten van de Hogeschool van Amsterdam evenmin en zij proberen juist daar een antwoord op te vinden. Want met de vele soorten voertuigen komen ook de vragen. Op welk deel van de weg ze horen en hoe kunnen ze het meest efficiënt worden ingezet?  De challenge van het onderzoeksprogramma Urban Technology, onder leiding van Susanne Balm en Kaspar Koolstra, moet hier antwoord op geven.

Vrachtfiets,  elektrische kar, mini-bestelbus

Verschillende teams moesten eind 2017 dezelfde voorwerpen vervoeren en gebruikten daarvoor elk een ander soort elektrisch voertuig: een vrachtfiets, een elektrische kar of een mini-bestelbus. Er werd gekeken naar de snelheid van de wagens en welke routes de verschillende groepjes namen. Balm: ‘Die routes konden we terugkijken aan de hand van GoPro beelden. Hierdoor kregen we een duidelijk beeld van de voordelen van de verschillende soorten wagens.’

 

 

Lees ook
‘Elektrische trucks, hubs en samenwerking nodig voor schone stad’
Schone stadsdistributie: ‘We moeten versnellen en doorpakken’

 

 

Het onderzoek is gebaseerd op het Green Deal Zero Emission Stadslogistiek-initiatief. Het doel: zoveel mogelijk goederenstromen in 2025 uitstootvrij te laten zijn. De politiek heeft tientallen miljoenen gereserveerd om de sector duurzamer te maken de komende jaren.

Het onderzoeksproject loopt tot 28 augustus. Balm en Koolstra hopen tijdens het afsluitende eindcongres een duidelijk advies te kunnen geven over de plaats en regels van de elektrische wagentjes in het verkeer.

Reageer op dit artikel