artikel

Uber Freight gelooft in zijn aanpak: Q&A met Uber Freight directeur

Distributie Premium 550

Uber Freight gelooft in zijn aanpak: Q&A met Uber Freight directeur

Uber krijgt fikse tikken de laatste maanden, maar bij Uber Freight aan optimisme geen gebrek. Bill Driegert, directeur van Uber Freight over de markt van goederenvervoer, chauffeurstekorten, voorschriften en vrachtwagencapaciteit.

Het volgende is een transcriptie/samenvatting van het gesprek dat Jeff Berman van Logistics Management had met  Bill Driegert van Uber Freight.

 

Hoe benaderen bedrijven zoals Uber Freight de huidige marktomstandigheden, dat onderhevig is aan beperkte capaciteit?

“Wanneer er sprake is van een grote capaciteit schaarste, heeft dit meer kansen voor tussenpersonen gecreëerd, omdat verladers op zoek zijn naar opties. Over het algemeen zijn tussenpersonen degenen die het meest geschikt zijn om op het laatste moment capaciteit te vinden en toegang te krijgen tot die capaciteit. Uber Freight (red.: in 2017 gelanceerd) gaat een stap verder. We willen de transactie en de toegang tot capaciteit zo naadloos en snel mogelijk maken door ze bijna onmiddellijk toegang te geven tot chauffeurs. We hoeven geen telefoon op te nemen en te bellen. Het is een veel snellere transactie.”

Hoe werkt dit aan de prijskant?

“Al onze prijzen zijn transparant, dus we zijn de enige aanbieder in de vrachtwagenbeladingsmarkt met 100% transparantie bij al onze chauffeurs en koeriers die inloggen, zodat ze onmiddellijk kunnen zien wat de uitvoeringsprijs is … en wat dat ons toestaat om meer te zijn sneller en elastischer in hoe we naar de markt gaan. We kunnen onze carriers naadloos laten ontploffen en precies vertellen wat we hebben. Dit neemt de behoefte weg die voor veel providers een reeks telefoontjes vereist, waarvoor veel meer aanrakingspunten nodig zijn.

 

 

Wanneer verladers ons netwerk binnenkomen, kunnen ze onmiddellijk al deze transporteurs bereiken. Binnen vrachtwagenlading hebben we een heel andere benadering van prijsstelling die veel meer markt gestuurd is binnen de vrachtmarkten. Onze prijzen zijn dus sterk bepaald door wat er in de markt gebeurt en het is een zeer competitieve markt, zodat ze concurrerend zijn met andere aanbieders.

{intermezzo: 1}

Uiteindelijk, omdat ons model zoveel sneller is, geeft het ons eerder toegang tot vervoerders, en zijn we vaak de eerste plaats waar ze kijken omdat ze niet met iemand hoeven te bellen of onderhandelen. Het maakt de ervaring voor hen beter.”

Wat is veranderd of gelijk gebleven sinds de entree van Uber Freight vorig jaar? En hoe heeft de markt gereageerd op de komst van Uber Freight?

“Sinds de lancering denk ik dat we flink succes hebben gehad met klanten door het vertellen van ons verhaal en door te bewijzen dat we hun operatie efficiënter kunnen maken. We hebben het afgelopen jaar veel succes gehad en ik zou zeggen dat dit een uitzonderlijke markt is. We zijn nog steeds een klein percentage van de markt en het zal meer groei meer groei vragen voordat we een belangrijk deel van dat totaal worden.”

 

 

Lees ook
Sjansen met de tinders van de transport

 

 

Er is geen tekort aan spelers in deze markt. Hoe kijk je naar het competitieve landschap?

“We zijn bekend met de vele spelers die er zijn en wat ze aanbieden Uber Freight heeft het meest geavanceerde systeem. Onze aanpak is uniek omdat het realtime is met vaste prijzen, en het is uniek in zijn toegang tot capaciteit. Het is erg moeilijk voor veel van onze concurrenten om te kopiëren wat we hebben, tenzij ze het helemaal opnieuw opbouwen, en dat is het voordeel dat we hebben.”

 

uber-freight

Bill Driegert, directeur Uber Freight

 

Hoe ziet u de vrachtwagenbeladingsmarkt tussen nu en eind 2018 vanuit Uber Freight perspectief?

“Mede door het grote chauffeurstekort denken we dat Uber Freight goed gepositioneerd is. 2017, voor ons, ging over het bouwen van onze basis en eerste relaties met verladers en vervoerders. Voor 2018 zijn we goed gepositioneerd om actief te zijn op de markt. We zien vracht van ons platform afkomen en meer betrokkenheid van chauffeurs Van verladers zien we een toegenomen interesse in hoe we de markt bereiken en aansluiten bij hun activiteiten met realtime toegang. Het is een unieke tijd in de markt en het creëert veel kansen.”

Reageer op dit artikel