artikel

KLM Cargo: Slimmer samenwerken leidt tot efficiënter transport Schiphol

Distributie 550

Verbeterde en snellere aanvoerketens en een grotere concurrentiepositie. Om dat te realiseren startte KLM Cargo samen met Kuehne + Nagel, Swissport, Jan de Rijk en Cargonaut een pilot. Dit zijn de resultaten.

KLM Cargo: Slimmer samenwerken leidt tot efficiënter transport Schiphol

KLM Cargo, Swissport, Kuehne + Nagel en Jan de Rijk sloegen in 2016 de handen ineen om samen met Schiphol en Cargonaut slimmere aanvoerketens naar de luchthaven te ontwerpen. De plannen werden in de praktijk getest. Deze zogenoemde ‘European Green Fast Lane’ is onderdeel van het Smart Cargo Mainport Programma en wordt financieel gesteund door het Neutraal Logistiek Informatieplatform.

Wat was eigenlijk het probleem?

Opstoppingen van ronkende vrachtwagens rond Schiphol en buitenstations, te vaak gemiste vluchten door te late en onvoorspelbare aanlevering van vracht, belading van vliegtuigen niet optimaal, repair acties op Schiphol door afwijkingen van vracht en adresseringen die niet kloppen. Inefficiënties die de voorspelbaarheid voor het vervolgtraject belemmeren.

Wat hebben jullie precies gedaan?

80% van de vracht die met KLM via Schiphol de wereld in vliegt, wordt vanaf EU Buitenstations over de weg vervoerd naar Schiphol. De ‘lane’ van buitenstation Frankfurt naar Schiphol diende als pilot om de ‘European Green Fast Lane’ in de praktijk te brengen. Cargonaut faciliteert het gehele proces en maakt flexibele data uitwisseling tussen partijen en de zogenaamde  ‘compliance check’ mogelijk.

Luchtvrachtvervoer gaat fors stijgen

Vrachtverkeer betrouwbaar maken

KLM Cargo richtte met afhandelaar Swissport met behulp van heldere afspraken de aan- en doorvoer van het vrachtverkeer zo in dat het proces efficiënt, voorspelbaar en betrouwbaar wordt. Aanlevertijden op Frankfurt zijn gespreid en transporten die op tijd in Frankfurt zijn, gaan gegarandeerd op vaste tijden naar Schiphol en op de afgesproken vlucht; bij te late aanlevering vindt als service directe herboeking plaats en wordt de klant geïnformeerd.

Controle lading

Bij acceptatie door het buitenstation wordt alle vracht gewogen en aan de compliance check onderworpen: kloppen de gegevens op de AirWayBills? Is de vracht schadevrij? Kloppen de vermelde vervoerscondities? Voldoet de adressering aan de vereisten van het ontvangende land? Eventueel fouten en afwijkingen worden direct digitaal met betrokkenen afgestemd en gecorrigeerd.

Wat maakt dit project tot zo’n succes?

De duidelijke en realistische afspraken en de flexibele data uitwisseling maken het voor KLM Cargo mogelijk om actief op het proces te sturen. Op Schiphol zijn de te laat vertrokken zendingen sterk afgenomen en repairs geminimaliseerd. Voor klanten is –ook bij te late aanlevering- de aankomsttijd op de luchthaven van bestemming al bij acceptatie in Frankfurt inzichtelijk. De beladingsgraad per truck is met 8% toegenomen, het effect op vluchten wordt pas inzichtelijk als er grotere volumes volgens dit principe worden aangeleverd.

Schiphol Express

 

De aanlevering van vracht is gestroomlijnd, de pieken zijn afgevlakt. Daarmee zijn de gemiddelde wachttijden voor trucks bij Frankfurt bijvoorbeeld nu 2 tot 4 keer korter dan voorheen. Dit resulteert meteen in drastische vermindering van de lokale congestie en CO2 uitstoot. En het is voor de klant veel aantrekkelijker om snel ‘afgehandeld’ te worden.

Betrouwbaarheid vergroot

Swissport en KLM Cargo kunnen dankzij het vernieuwde proces hun werkzaamheden beter plannen en hun personeel efficiënter inzetten. Simon Spoor, KLM Cargo: ‘Onze klanten zeggen ons dat ze het fijn vinden dat ze nu in een vroeg stadium met grote betrouwbaarheid weten wanneer hun vracht aankomt. Door de veel strakker geregisseerde processen kunnen we klanten nu ook direct feedback geven op de kwaliteit van aanlevering van vracht. Dit stelt hen weer in staat om hun processen beter in te regelen.’

Philip Roodenburg, Swissport: ‘De sleutel voor het succes zit in een andere manier van samenwerken: in plaats van elkaar te vertellen ‘jij moet dit en jij moet dat’ hebben we met een helicopterview gekeken hoe we het proces efficiënt en voorspelbaar kunnen inrichten. KLM helpt ons om onze dienstverlening aan hen te verbeteren en daarmee verbetert KLM weer de dienstverlening aan haar klanten. Ik gebruik dit project vaak als voorbeeld voor efficiënte samenwerking!’

En gaat het hierna nog verder?

Jazeker. NLIP vindt het belangrijk dat een project dat zij steunt generiek toepasbaar is, vanuit haar doelstelling om de gehele sector te faciliteren om mbv data uitwisseling efficiënter te werken. Ook andere en of kleinere partijen moeten deze werkwijze en de faciliteiten van Cargonaut kunnen toepassen. Daarom wordt de European Green Fast Lane de komende maanden ook getest door een viertal andere logistieke partijen dan hierboven genoemd.

Ook op andere fronten gaat dit project in hoog tempo verder! KLM Cargo heeft deze werkwijze inmiddels met 16 Europese buitenstations ingeregeld, en 14 andere volgen voor het eind van dit jaar. 800 van de 1200 trucks die per week vracht op Schiphol aanleveren, rijden dan volgens deze afspraken. Ook Swissport heeft zich inmiddels ontpopt tot een ambassadeur van deze werkwijze en is o.a. met FinnAir plannen aan het maken om deze werkwijze te implementeren.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels