artikel

Autonoom rijden zit in 5e versnelling

Distributie 1922

Autonome voertuigen veranderen niet alleen de manier van transport. Zelfrijdende wagens hebben de potentie de (logistieke) wereld overhoop te gooien. Aan initiatieven is geen gebrek. Talloze grote bedrijven innoveren er op los. Minder duidelijk is hoe en wanneer.

Autonoom rijden zit in 5e versnelling

Autonome voertuigen in en buiten magazijnen gaan de (logistieke) wereld veranderen. De vraag is dan ook niet langer of, maar wanneer autonome voertuigen onze wegen zullen domineren. Minder duidelijk is hoe snel dat gebeurt, hoe snel de techniek wordt geadopteerd en hoe de mens zal omgaan met het sociale aspect, regelgeving en andere potentiële obstakels.

Initiatieven autonoom rijden

Het Amerikaanse post- en pakketbedrijf test de techniek. Samen met de Universiteit van Michigan ontwikkelt de postgigant een (semi) autonoom voertuig. Nog voor het eind dit jaar moet die rijden op afgelegen routes.

Investeren in autonoom rijden

Ook DHL gelooft in autonome voertuigen, zowel in als buiten het magazijn. Sterker nog; DHL investeert fors in de techniek. Samen met chipbedrijf Nvidia ontwikkelt Deutsche Post DHL Group een vloot van zelfrijdende vrachtwagens. De autonome vrachtwagens moeten in 2019 de weg op. Ook Fedex gelooft in autonome vrachtwagens en robots.

 

 

 Autonoom rijden in het magazijn

De inzet van autonome voertuigen beperkt zich niet tot vrachtwagens en de weg. Ook in magazijnen worden volop getest met zelfrijdende wagens. Sterker nog: daar is de techniek al in een verder gevorderd stadium. Diverse bedrijven hebben de techniek al geïmplementeerd in hun operatie. Zo heeft Fiege in zijn operatie in IbberBühren Duitsland 3 autonoom rijdende orderpick robots operationeel. Uitbreiding naar andere locaties staat op het programma.

DHL en Detailresult

Detailresult, dienstverlener achter de supermarktformules Dirk van den Broek en DekaMarkt, schaft 34 autonome orderverzameltrucks  (iGo neo CX20’s van Still) aan. Reden? Efficiënter werken.

Autonoom ter land ter zee en in de lucht

Autonoom opererende voertuigen zijn niet enkel bedoeld als oplossing op het land. Ook op het water en in de lucht wordt volop getest en ontwikkeld. Schepen worden in de toekomst autonoom. Logistiek dienstverlener Nedcargo bouwt aan een dergelijke variant voor de binnenvaart. Rond 2020 zal het eerste schip operationeel zijn, is de verwachting.

 

 

Vrachtschepen

Rolls-Royce ontwikkelt een strategie die vrachtschepen autonoom, op afstand bestuurbaar kan laten opereren. “Het is niet een kwestie dat het gebeurt, maar wanneer”, stelt Oskar Levander, vice-president Rolls-Royce Innovation Marine. Een Zwitsers bedrijf heeft de Matternet gelanceerd, een drone die autonoom kan opstijgen, vliegen en landen via een speciaal ontworpen basisstation.

Er zijn nog talloze andere bedrijven die investeren of testen met autonome voertuigen. Lees het achtergrondartikel in de novembereditie van Logistiek Magazine.

Nog geen abonnee? Bekijk de optie.

Reageer op dit artikel