artikel

Hoe Amazon en Walmart de last mile opschudden

Distributie 2315

Grote bedrijven als Amazon en Walmart doen er alles aan om de last mile flink op te schudden; nu en in de toekomst. De innovatiedrang is ongekend. Niks is gek genoeg.

Hoe Amazon en Walmart de last mile opschudden

De last mile is misschien wel de belangrijkste schakel in de e-commerce operatie. Zeker is dat de innovatiedrang groot is. De manier van bezorging en afhandeling is immers van grote invloed op de klanttevredenheid.  Juist daarom investeren en innoveren grote spelers als Amazon en Walmart massaal in deze tak van sport.

Groei e-commerce

De inzet is hoog: Volgens de  Amerikaanse Kamer van Koophandel werd er vorig jaar in Amerika ruim 395 miljard online gespendeerd, een stijging van 15,6% ten opzichte van 2015. Nederland doet niet onder. Webshops verdubbelen tot 2025 hun marktaandeel is de verwachting.

Zo hard als de e-commerce omzet stijgt, zo innovatief zijn de last mile plannen van Amazon,  Walmart en anderen. Het kan niet gek genoeg. Het ene idee is nog revolutionairder dan de ander. Alles voor dat ene doel: de artikelen zo snel en efficiënt bij de eindklant te krijgen.

Plannen Amazon

Misschien wel het meest opzienbarende last mile plan is het vliegende fulfilment center. Amazon heeft recent patent aangevraagd voor een vliegend fulfilment center, het zogenoemde Airborn Fulfilment Center (AFC) Het vliegende distributiecentrum gebruikt onbemande vliegtuigjes die vervolgens pakketjes afleveren op de bestemming.

Onderwater warehouse

U bent niet verbaasd? Wat te denken van een warehouse onderwater dichtbij de eindklant. De e-commerce gigant heeft patent aangevraagd en gekregen voor het opslaan van goederen onderwater. De goederen, volgens het patent, worden opgeslagen in ‘water proof’ containers. Het nieuwe idee is volgens Amazon efficiënt en werkt kostenverlagend aangezien grond duur is. Amazon denkt niet aan enkel een zwembad, maar aan grote wateroppervlakken als: vijvers, beken of meren.

Drones

Bezorgdrones zijn hierbij vergeleken al gemeengoed. Vele bedrijven experimenteren er mee. Amazon leverde zijn eerste pakket per drone af eind 2016. Of deze vorm van last mile spoedig een vlucht zal nemen valt nog te betwijfelen; strenge regelgeving staat in de weg.

Niet voor de IJslandse hoofdstad Reykjavik. Deze stad heeft de primeur als het gaat om de inzet van bezorgdrones in stedelijk gebied.

Kluizen

Misschien minder spectaculair, maar praktischer is het kluizenplan. Amazon en Shell slaan de handen ineen op het gebied van afhaalkluizen. De online gigant plaatst de gele boxen bij de bezinepompen van Shell. Amazon overweegt in Amerika gewone mensen in te zetten om pakketten te bezorgen. Het concept is onderdeel van een crowdsourced leveringsprogramma.

Walmart

Walmart doet niet onder voor zijn grootste concurrent. Ook deze retailreus heeft plannen voor een vliegend fulfilment center. Het belangrijkste verschil met het idee van Amazon: het vliegend distributiecentrum van Amazon vliegt op zo’n 45.000 ft hoogte. Walmart’s ontwerp vliegt op tussen 200 en 500 ft.

Drone met blockchain

Supermarktketen Walmart wil zijn bezorgdrones voorzien van blockchain technologie. Met deze technologie wil Walmart er zeker van zijn dat de drones pakketten op veilige locaties afleveren. Amazon op zijn beurt maakt het nog spannender met een patentaanvraag voor een dronetoren in steden.

 

Wat is Blockchain en hoe werkt het?

 

Ook heeft Walmart vergevorderde plannen om drones in te zetten voor interne logistiek in winkels. Drones als hulpje voor klanten; dat is kortweg het idee. Daarnaast zet het Uber in als bezorgoptie én het winkelend publiek.

Drone op pakketbus

Ook UPS laat zich niet onbetuigd. De mondiale pakketbezorger heeft met succes een pakket bezorgd aan huis met een drone die vertrok vanaf het dak van een UPS-bezorgvoertuig.

Last mile innovaties Nederland

Ook in Nederland wordt er volop geïnnoveerd met last mile. Zo test pizzaketen Domino’s in Amsterdam een bezorgrobot. De robot haalt een snelheid van zes kilometer per uur, gebruikt uitsluitend de stoep en kan voor 99 procent autonoom rijden. Deze test volgt op een soortgelijke test van JustEat in Londen.

Vrachtfietsen

Misschien minder spectaculair maar niet minder efficiënt is de inzet van elektrische vrachtfietsen. Het aanbod vrachtfietsen groeit hard, evenals het geloof in deze bezorging. ‘Vrachtfiets is de toekomst voor stedelijke distributie’, aldus Susanne Balm, projectleider E-mobility&City Logistics van de Hogeschool van Amsterdam.

Reageer op dit artikel