artikel

FRL ruilt slimme koppen in voor TMS

Distributie 1053

Bij FRL is efficiënt transport plannen en managen niet langer meer mensenwerk alleen. De pakketbezorger heeft geïnvesteerd in TMS.

FRL ruilt slimme koppen in voor TMS

Transport managen bij pakket- en postbezorger FRL gebeurt niet langer enkel door ‘slimme koppen’. Hoofdplanner Frank Dijkstra heeft met hulp van  MendriX TMS geïmplementeerd bij het bedrijf. 6 jaar na de eerste TMS stappen, rolt FRL nu  MendriX Mobile uit.

Foutgevoelig

FRL levert pakketten, bezorgt post en verspreidt folders. Het bedrijf heeft 45 chauffeurs in dienst en werkt zowel ’s nachts als overdag. In totaal werkt het bedrijf nu met 22 wagens. Dijkstra: “De medewerkers deden 6 jaar geleden alles uit hun hoofd. Dat was lastig, en bovendien vrij foutgevoelig. Dat was een reden voor ons om te kiezen voor MendriX, zodat we verder zouden kunnen groeien en de werkzaamheden beter overdraagbaar zouden zijn.”

 

MendriX koppelt met TomTom Telematics

 

Digitalisering

FRL begon met MendriX module Planplus. “Dat was prima, maar chauffeurs waren  te lang op de loods bezig. Ze waren namelijk bezig hun eigen ritten uit te stippelen.” Om daar vanaf te komen heeft MendriX module Europa Kaarten & Optimalisatie ingeschakeld. Vanaf dat moment wilde Dijkstra alles digitaal te krijgen. “Met MendriX Mobile kunnen we zien waar de chauffeurs rijden, en of ze op tijd komen. “We missen nu veel minder aansluitingen en werken een stuk efficiënter dan voorheen”, aldus Dijkstra.

Overzicht

Packs is de  partner van FRL voor het bezorgen en distribueren van pakketten in Nederland. FRL participeert in het Packsnetwerk en fungeert als Packscenter. “Doordat MendriX gekoppeld is met het Packssysteem hebben we dit traject volledig geautomatiseerd en hierdoor een beter in- en overzicht van inkomende en uitgaande pakketten.”

Boekhouding geautomatisseerd

Andere voordelen van de digitaliseringsslag is volgens Dijkstra: snelheid in facturatie, standaardisatie en minder financiële administratie. Voorheen boekte de klant de ophaalopdracht in het Packssysteem in en moest de factuur vanuit Packs omgezet worden naar het boekhoudprogramma. “Dat was allemaal handwerk. Nu boeken klanten hun opdracht rechtstreeks in MendriX in en kunnen we vanuit MendriX via een factuurbestand de factuur uitdraaien en het factuurbestand exporteren naar de financiële administratie.”

Houvast voor de chauffeur

Voor wat betreft de resultaten kan Dijkstra kort zijn: “Voor ons is het belangrijkste dat de chauffeur weet wat hij moet doen die dag. Hierdoor wordt het aantal telefoontjes richting de chauffeur beduidend minder. Bovendien kunnen we wanneer we navraag krijgen van een klant, sneller de klant antwoord geven.”

 

 

 

Reageer op dit artikel