artikel

Wagenborg Nedlift bouwt app en verbetert proces

Distributie 2019

Wagenborg Nedlift biedt een compleet pakket aan logistieke diensten. Van verhuur van kranen op uurbasis tot de uitvoering van een complete fabrieksverhuizing. Een nieuwe app helpt hen om de processen te optimaliseren.

Wagenborg Nedlift bouwt app en verbetert proces

Tekst is aangeleverd door leverancier

Wagenborg Nedlift biedt een compleet pakket aan diensten voor hijswerk, zwaar transport en montage. De kraanafdeling van Wagenborg Nedlift beschikt over een moderne en diverse vloot, bestaande uit mobiele telescoopkranen, rupskranen, mobiele torenkranen, terreinkranen en compactkranen. Het bedrijf is gevestigd in België, Duitsland, Spanje en Nederland.

Het bedrijf heeft eind 2013 besloten om het handmatige administratieve werk volledig te digitaliseren, zodat alle gegevens real-time beschikbaar zouden zijn en het gehele proces efficiënter zou verlopen. Vaste IT-partner CAPE Groep adviseerde een tabletoplossing te ontwikkelen en de gegevens uit de onderliggende systemen te koppelen door middel van een applicatie. Daarvoor werd zowel het Mendix Platform ingezet alsook Agile.

Uitdaging

Wagenborg Nedlift wilde met digitale innovatie het papierwerk te elimineren. Verder moest de tijdspanne tussen uitgevoerde opdracht en facturatie korter. “Je wilt de kraanbestuurder niet opzadelen met papierwerk. Hij moet zich volledig op zijn vak kunnen richten”, aldus Johan Dorgelo, projecteigenaar van de tabletoplossing bij Wagenborg Nedlift. “Daarnaast willen we graag voor onze klant én onszelf zo efficiënt mogelijk werken. Met deze oplossing kan de klant de opdrachtbon checken en direct een tegenbon maken. Hierdoor ziet iedereen meteen wat de werkelijke kosten zijn.”

Vaste IT-partner CAPE Groep werd gevraagd het bonnenproces te digitaliseren, onder andere door koppelingen met diverse ondersteunende administratieve systemen te bouwen. Dorgelo: “CAPE Groep stelde een tabletoplossing voor, waarmee alle gegevens voortaan real-time beschikbaar zouden zijn. Dat was in januari 2014. We hadden ons voorgenomen uiterlijk vóór de zomervakantie live te gaan. De integraties met onze systemen zouden worden gerealiseerd met Mendix en het eMagiz Platform. Nieuw voor ons was Agile, dat het project zowel beheersbaar als uitvoerbaar heeft gemaakt. Het heeft ons bovendien geholpen bij de samenstelling van het juiste team, die per Sprint verschilde. Van tevoren hebben onze mensen deelgenomen aan diverse Agile-workshops en dat heeft ons stevig in het zadel geholpen.”

Oplossing

Dorgelo was in eerste instantie huiverig voor ‘alweer een IT-project’, dat tot kosten- en tijdsoverschrijding zou leiden. “En vanwege de nieuwe werkwijze die met de komst van de voorziene oplossing noodzakelijk zou zijn. Maar Agile bleek pure winst. De Sprints zijn feilloos gehaald. Bovendien bleven de kosten overzichtelijk en zijn we nergens uit de tijd gelopen.”

Het systeem draaide amper, of Wagenborg Nedlift zag de eerste nieuwe mogelijkheid. “Onze werkvoorbereiding kon moeiteloos aan het nieuwe systeem worden gekoppeld. In anderhalf uur tijd waren het voorbeeldscherm en de benodigde koppelingen klaar om te testen. Dat is zo bijzonder aan Agile en Mendix. In het project staan, in plaats van problemen, winstkansen centraal. Het is daarnaast makkelijk in te schatten wat je aan informatie nodig hebt om tot een perfect functionerende oplossing te komen. Wij hebben bijvoorbeeld een planner en een accountant aan het projectteam toegevoegd om te voorkomen dat de bottlenecks van hun administratieve processen niet in het nieuwe systeem terecht zouden komen. Na de laatste workshop kon CAPE Groep meteen gaan bouwen. Dankzij de Sprints zie je meteen wat het wordt”, vertelt Dorgelo.

Resultaat

Het binnen de tijd en het budget werken schrijft Dorgelo mede toe aan Agile en Mendix: “We konden na iedere Sprint direct testen. Dat biedt veel grip op het project. Zodoende waren we supersnel live, binnen een halfjaar. De enorme verandering op de werkvloer verliep eveneens probleemloos. Ook onze oudere kraanmachinisten hebben snel geleerd goed om te gaan met de tablet. We hebben met elkaar een herkenbare oplossing gebouwd, die door een externe partij op gebruiksvriendelijkheid is getest. Onze medewerkers zijn allemaal enthousiast over hun tablet. De applicatie bouwen vanuit de lay-out bleek een gouden greep. Alle informatie die de kraanbestuurder nodig heeft voor zijn administratie staat automatisch in de digitale bon. Meestal hoeft hij alleen maar zijn uren en zijn handtekening in te vullen. Onze urenregistratie draait inmiddels in dezelfde applicatie.”

“Het digitaliseren van het handmatige administratieve werk biedt ons veel voordelen”, verzekert Dorgelo. “We kunnen nu beduidend sneller factureren en de werkvloer is papierloos. Daarnaast is de facturatie gecentraliseerd, zodat onze mensen elkaars werk eenvoudig kunnen overnemen. Wat er wellicht uitspringt, is dat we nu ’s middags facturen kunnen versturen voor werk dat ’s ochtends is uitgevoerd.”

Ook aan de ‘achterkant’ van de processen spint Wagenborg Nedlift goed garen bij zijn nieuwe applicatie. Dorgelo tot slot: “Met de digitale opdrachtbon hebben we de basis gelegd voor digitale facturen en een digitaal archief. Ik zou Mendix dan ook nooit aanbevelen bij anderen”, voegt hij lachend toe. “Nee, ik houd het liever voor mezelf. Je merkt echt dat we nu bij veel klanten extra gewild zijn. Dus, buiten het feit dat we bijzonder blij zijn met de digitalisering van diverse belangrijke processen, is de applicatie ook nog eens een sterk verkoopmiddel.”

Reageer op dit artikel