artikel

AM Logistics verbetert efficiëntie met mobiele app

Distributie

Rob Kroos, algemeen directeur van AM Logistics in Amsterdam, oriënteerde zich in de tweede helft van 2013 op de aanschaf van een fleet management-oplossing. Net op dat moment kreeg hij een spontaan telefoontje van Fleetmatics. “Het was een positief toeval. Wij waren op zoek naar een verdere professionalisering van onze bedrijfsvoering en zij wilden graag de Nederlandse markt op.”

AM Logistics verbetert efficiëntie met mobiele app


– Tekst is aangeleverd door leverancier –

Rob Kroos was direct geïnteresseerd en werd kort na dit eerste telefoontje de eerste Fleetmatics-klant in Nederland.
AM Logistics in Amsterdam biedt een brede reeks van nationale en internationale logistieke diensten, waaronder regionale distributie, geconditioneerd transport en koeriersdiensten. Het bedrijf heeft een wagenpark van dertig voertuigen en bedient klanten in Nederland, Duitsland en België. “Voorafgaand aan de ingebruikneming van het Fleetmatics-platform handelden we de meeste activiteiten handmatig af. Het was niet altijd even eenvoudig om het overzicht te behouden voor wat betreft de medewerkersprestaties en de kosten. We wilden meer inzicht in de business creëren.”

Compleet en geïntegreerd platform

AM Logistics koos om verschillende redenen voor het Fleetmatics-platform. Kroos: “Het biedt een compleet en geïntegreerd platform met alle functies die je nodig hebt, tegen een vaste prijs per maand. Daarnaast is het de enige leverancier die een gratis mobiele app levert. Bij de concurrenten moet je daarvoor betalen. Ook is de gps-unit voor de wagens opgenomen in het abonnementsgeld en geldt er een levenslange garantie op. Fleetmatics vervangt een kapotte gps binnen zijn standaardgarantie. Verder was het voor onze planningafdeling vooral van belang dat het systeem intuïtief en makkelijk onder de knie te krijgen is.”

Voordelen

Het kostte slechts een weekend om alle gps-units bij AM Logistics te installeren. Daarnaast werd het webgebaseerde fleet management-platform gevuld met alle gegevens over medewerkers, klanten en voertuigen. AM Logistics was binnen enkele dagen up and running met het systeem. Volgens Kroos biedt de nieuwe oplossing het bedrijf enkele belangrijke voordelen. “In de eerste plaats weten we nu altijd precies waar onze wagens zijn. Dat maakt het mogelijk om onze klantenservice verder te verbeteren. We kunnen zo nodig een wagen die dicht in de buurt van een klant is, langs laten rijden om een pakket op te halen. Daarnaast is het veel eenvoudiger om het privégebruik van het wagenpark te monitoren, wat leidt tot kostenbesparingen. Een andere belangrijke functie van het platform is onderhoud. Je kunt nu onderhoudsschema’s invoeren, waardoor je het complete wagenpark in een optimale staat houdt. Verder heeft het platform onder onze chauffeurs de bewustwording rond rijgedrag vergroot. Zo houdt Fleetmatics bruusk en te hard rijden bij. Wanneer het systeem dat vaststelt, krijgen de planningafdeling en de chauffeur een melding. De chauffeur weet dan dat het tijd is om verantwoord te rijden en boetes en onnodig brandstofverbruik te voorkomen.”

App met compleet dashboard

Volgens Kroos heeft het nieuwe platform bij AM Logistics bijgedragen aan het verder professionaliseren van de organisatie. “Het nieuwe fleet management-platform levert veel informatie en de rapportages maken het mogelijk om klanten gedetailleerd te laten zien welke serviceniveaus we hen bieden. Daarnaast zagen we een aanzienlijke daling van het aantal snelheidsboetes. Ook is er een trend waarneembaar naar een lager brandstofverbruik. Al met al profiteren we op verschillende manieren van Fleetmatics. Het platform is volledig webgebaseerd en vereist van onze kant geen enkele investering in software of IT-skills. Het systeem wordt volledig door hen onderhouden. We zijn er altijd zeker van dat we met de laatste versie werken en hoeven ons geen zorgen te maken over technische problemen.” Kroos is vooral blij met de gratis app die een compleet dashboard biedt met alle details over waar voertuigen zich bevinden en hoe medewerkers presteren. “Ik check de app een paar keer per dag. Dat helpt mij up-to-date te blijven.”

Lokale ondersteuning

Op het moment dat AM Logistics voor Fleetmatics koos, had de fleet management-leverancier nog geen vestiging in Nederland. Kroos: “Het was in zekere zin een gok voor ons, omdat het bedrijf begin 2014 nog geen lokaal team had. Toch waren wij ervan overtuigd dat dit platform voor ons de juiste oplossing was. Gelukkig besloot het bedrijf later in 2014 een Nederlandse vestiging te openen. Dat was voor ons de bevestiging dat we de juiste keus hadden gemaakt.”

Lees ook: Fleetmatics brengt SaaS en BI voor wagenparken naar Nederland

en meer praktijkverhalen op Logistiek.nl

Reageer op dit artikel