artikel

Het ontwikkelingsproces van een nieuwe Volvo

Distributie

Het ontwikkelingsproces van een nieuwe truck begint jaren voordat hij op de markt komt. In de loop van die periode kan er heel wat veranderen. Inzicht in de toekomst is daarom erg belangrijk. Het design moet niet alleen mee met zijn tijd, het moet ook als innovatief worden beschouwd. Rikard Orell over het ontwerp van een nieuwe Volvo.

Het ontwikkelingsproces van een nieuwe Volvo

– Tekst komt van Volvo –

Een verregaande bedrijfsintelligentie is een belangrijk onderdeel van het ontwerpproces, want we moeten kunnen voorspellen hoe de samenleving in de loop van de volgende vijf, tien, vijftien jaar zal veranderen. Dat omvat alles van het interviewen van chauffeurs tot het onderzoeken van technologische en culturele trends.

“We zijn in 2006 begonnen met de ontwikkeling van de nieuwe Volvo FH”, zegt Rikard Orell, design director bij Volvo Trucks. “Toen had nog niemand gehoord van de iPhone. Maar toen de Volvo FH in 2012 werd gelanceerd, maakten smartphones plots integraal deel uit van de samenleving. We moeten dat soort veranderingen kunnen voorspellen.”

“In de transportsector zijn productcycli langer dan in andere sectoren. Als marktleider dragen we een grote verantwoordelijkheid. Het is belangrijk dat we de ontwikkeling beïnvloeden en het een duurzame richting doen inslaan”, aldus Rikard Orell.

Een jaar geleden zorgde Volvo Trucks voor de grootste lancering in de geschiedenis van het merk. In minder dan een jaar tijd verschenen zes nieuwe truckmodellen met drie gemeenschappelijke designkenmerken: het Volvo-logo, dat zich nu op een opvallendere plaats net onder de voorruit bevindt, de bredere grille met honingraatpatroon, en de V-vormige koplampen. De grootste uitdaging voor het ontwerpteam was echter gestalte te geven aan de verschillen tussen de diverse modellen.

Rikard Orell, design director bij Volvo Trucks: “In onze sector creëren we een complex product dat vaak tegelijk dienst doet als werkplaats en als thuis”.

“Onze nieuwe truckreeks is zoals elke familie. Ze bestaat uit individuen met elk een eigen persoonlijkheid. De werkelijke kracht van de reeks ligt in die verschillen. Het kwam er voor ons op aan ieder model een unieke persoonlijkheid te geven, die aansluit bij zijn gebruiksdoel en werkomgeving”, aldus Rikard Orell.

Toepasselijk ontwerp

Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe truckreeks lag de focus daarom sterk op het visualiseren van de specifieke werkomgeving van ieder model. Inspirerende beelden vormden een belangrijk instrument tijdens deze fase van het ontwerpproces.

“Dat is een traditionele ontwerptechniek die helpt de essentie te vatten van wat we willen uitdrukken”, zegt Asok George, Chief of Exterior Design bij Volvo Trucks. “In onze sector creëren we een complex product dat vaak tegelijk dienst doet als werkplaats en als thuis. We moeten rekening houden met technische en wettelijke vereisten en bovendien de verwachtingen van onze klanten overtreffen. Het is een moeilijke taak, maar aangezien ontwerpers visueel denken, gebruiken we inspirerende beelden om het creatieve proces te stimuleren.”

 

De gewenste expressie en persoonlijkheid van ieder nieuw model werd tijdens het proces door middel van een aantal beelden voorgesteld. Voor de FH16, het vlaggenschip van Volvo, was één van de beelden een kudde wilde paarden.

“De Volvo FH16 is de krachtigste in serie geproduceerde truck ter wereld en moet een natuurlijke kracht uitstralen. Maar tegelijk willen we niet dat hij er agressief uitziet. Hij moet kracht uitdrukken op een verfijnde manier. De sierlijkheid van wilde paarden is een belangrijke bron van inspiratie: ze drukken hun kracht en vrijheid op een elegante manier uit”, verklaart Asok George.

Op het inspiratiebord voor de nieuwe Volvo FMX waren beelden van zowel ruige omgevingen als duurzame materialen te vinden. Het eindresultaat is een robuuste truck, zowel binnenin als aan de buitenkant.

“Het beeld van James Bond geeft de persoonlijkheid van de nieuwe Volvo FMX goed weer. Agent 007 ziet er fantastisch uit in een smoking, maar hij blijft even aantrekkelijk na een gevecht. Hetzelfde geldt voor de nieuwe Volvo FMX: hij moet er cool uit zien, zelfs nadat hij enkele rake klappen heeft gekregen”, aldus Asok George.

Een ander aspect van het werk is het begrijpen en toepassen van wettelijke vereisten tijdens het ontwerpproces. Dit heeft ook een invloed op de functionaliteit van de truck.

“Over de brede grille van de nieuwe Volvo-trucks is grondig nagedacht. Het ontwerp ervan zorgt voor een herkenbare familie-identiteit. De voornaamste reden is echter dat de Euro 6-motoren meer lucht nodig hebben. Dus het feit dat onze trucks nu milieuvriendelijker zijn, heeft zijn stempel op het ontwerp gedrukt”, zegt Asok George.

Van schets tot afgewerkt product

Toen er een duidelijke visie voor de hele reeks was bepaald, bestond de volgende uitdaging erin elk afzonderlijk model vorm te geven. Hierbij moest rekening worden gehouden met alle technische beperkingen en productievereisten, zonder de oorspronkelijke visie uit het oog te verliezen.

“We zijn in 2006 begonnen om onze nieuwe truckreeks te schetsen en deze voertuigen zijn nog vele jaren op de weg te zien. Daarom is het van groot belang dat we ons een beeld kunnen vormen van de toekomst. Design draait om creativiteit en ook om het bouwen aan een mooie toekomst. Het is een zorgvuldige taak die gebaseerd is op kennis en begrip van onze klanten en de maatschappij”, concludeert Rikard Orell.

Reageer op dit artikel