artikel

Groeneveld Groep stroomlijnt werkprocessen met tablet

Distributie

Groeneveld Groep werkt sinds kort efficiënter dankzij gedigitaliseerde werkprocessen. Om dat mogelijk te maken werd iedere servicemonteur uitgerust met een robuuste tabletcomputer waarop een speciale toepassing draait. Het nieuwe systeem voorziet in elektronische planning en verwerking van installatie- en serviceafspraken, het aanmaken van werkorders, en communicatie met en terugkoppeling naar de back office. Hierdoor kon papier vervangen worden, verloopt de administratie vlotter, en kunnen monteurs hun werk beter uitvoeren.

Groeneveld Groep stroomlijnt werkprocessen met tablet


-tekst door leverancier-


Groeneveld Groep is een succesvol Nederlands familiebedrijf gebaseerd in Gorinchem (Nederland) met ruim 30 eigen vestigingen in meer dan 20 landen. De divisie Groeneveld Lubrication Solutions levert en monteert automatische vetsmeersystemen, oliemanagement- en actieve veiligheidssystemen voor onder meer vrachtauto’s, bussen, agrarische machines, port equipment en grondverzetmaterieel. Daarnaast levert de groep onder de naam Groeneveld ICT Solutions tailormade ICT-oplossingen voor de transportbranche. Die variëren van boordcomputers tot transport management systemen.

Digitale planning

“Om de efficiency van onze monteurs verder te optimaliseren is recent een geautomatiseerd systeem ingevoerd, waarbij Panasonic Toughbook tablets een cruciale rol spelen”, aldus Robbert Leenheer, verantwoordelijk voor logistiek bij Groeneveld. Het geautomatiseerde werkproces start bij de planners. Zij maken op kantoor via de planningssoftware digitale werkorders aan en kennen die toe aan een servicemonteur. Groeneveld Groep heeft meer dan 100 eigen monteurs die dagelijks wereldwijd actief zijn met de installatie en het onderhoud van machines en systemen. Elke monteur is uitgerust met een Toughbook CF-H2 waarlangs hij werkorders kan synchroniseren en oproepen.

Alle benodigde informatie bij de hand

Met een klik kunnen de servicemonteurs via hun tabletcomputer de details van hun werkorders raadplegen. Bij de klant ter plaatse geeft de monteur het serienummer van de betrokken machine in, voor hij aan de slag gaat. Dit kan manueel via een digitale pen of dankzij een compacte barcodescanner, die in verbinding staat met de tablet. Het toestel helpt de monteurs tijdens de job dankzij de optie om de servicehistoriek van de machine te bekijken en technische documentatie op te roepen, waardoor ze effectiever te werk kunnen gaan.

Real-time stockbeheer

“Dankzij de Toughbook tablets in combinatie met barcodelezers kunnen we ook de gebruikte onderdelen en de voorraad in de serviceauto’s exact bijhouden”, stelt Leenheer. Telkens als de monteur een onderdeel gebruikt, scant hij de bijhorende barcode. De gebruikte stukken worden meteen aan de digitale werkbon toegevoegd en de stock wordt aangepast. Dit proces zorgt er enerzijds voor dat de factuur sneller is gemaakt en accurater is, omdat de monteur zelf geen documenten meer hoeft in te vullen. Anderzijds kan Groeneveld er zo ook steeds voor zorgen dat iedere servicewagen met voldoende voorraad op pad gaat.

Gebruiksvriendelijk en snel

Er is ook speciale aandacht geschonken aan het gebruiksgemak van de toepassing. “Want onze monteurs moeten vooral bezig zijn met hun eigenlijke taken, het professioneel opbouwen en servicen van onze installaties”, aldus Leenheer. Administratieve taken zijn dan ook bijna volledig geautomatiseerd, en dat biedt voordelen voor zowel de klanten als voor Groeneveld. Wanneer de monteur bijvoorbeeld aangeeft op de tabletcomputer dat hij klaar is, worden zijn werkuren automatisch toegevoegd aan de digitale werkbon. Voor zijn vertrek laat de monteur die nog tekenen door de klant. Dit document gaat dan meteen naar de administratieve dienst voor controle en binnen de 24 uur krijgt de klant al een factuur voor de uitgevoerde activiteiten.

Groeneveld Groep heeft een videocase gemaakt waarin ze demonstreren hoe de Toughbook CF-H2 hun werkprocessen efficiënter maakt:

Reageer op dit artikel