artikel

TNT Innight: business Intelligence onmisbaar in logistiek

Distributie

Inzicht krijgen in de data van je logistieke processen om ze te kunnen versnellen en tegelijkertijd te verbeteren, dat is iets wat veel logistieke professionals willen bereiken. Steeds vaker zetten organisaties een business Intelligence (BI-) oplossing in om dit voor elkaar te krijgen. Welke resultaten worden daarmee behaald? En waar moet je aan denken als je met BI aan de slag gaat? Michiel Zwart vertelt meer over de werkwijze bij TNT Innight.

TNT Innight: business Intelligence onmisbaar in logistiek


Tekst komt van TNT Innight

TNT Innight verzorgt nachtdistributie voor diverse bedrijven die ’s ochtends vroeg al hun materialen nodig hebben. Servicemonteurs van bijvoorbeeld installatiebedrijven en telecomproviders zijn een belangrijke doelgroep, zij moeten vaak al om half 8 bij hun eerste klant zijn. De onderdelen die zij voor de klussen van die dag nodig hebben, moeten die ochtend dan voor 7 uur in hun bus liggen. Om dit soepel te laten verlopen hebben we met diverse logistieke processen te maken. Deze processen bestaan niet alleen uit het vervoeren van de materialen, maar ook uit het scannen van de pakketten, het opzoeken van de bussen van monteurs en betalingen. Wij hadden als organisatie grote behoefte om deze processen te versnellen en te optimaliseren om de dienstverlening naar de klant te verbeteren.

KPI-boom

Om dit project grondig aan te pakken, besloten we eerst een KPI-boom op te stellen. Daarin stond precies geformuleerd op welke KPI’s we wilden sturen, namelijk op locatie-, performance- en prospectmanagement en klanttevredenheid. Om inzichtelijk te krijgen hoe de KPI’s er op dat moment voorstonden en naar welk niveau we ze wilden tillen, besloten we een Business Intelligence-oplossing in te zetten. Op basis van het Business Discovery Platform QlikView hebben we een aantal overzichtelijke dashboards ontwikkeld, waarmee we real-time inzicht kregen in onze KPI’s.

Fouten reduceren

De afwijkingen in het distributieproces, onderdeel van het performancemanagement, was de eerste KPI die we wilden aanpakken. Het dashboard maakt precies inzichtelijk waar het mis kan gaan in het proces. Denk bijvoorbeeld aan het op tijd aankomen bij de klant, het maken van sorteerfouten en het gehele proces. Pas door inzicht te krijgen waar de belangrijkste afwijkingen zaten, konden we deze concreet aanpakken. Uit onze analyse bleek bovendien dat niet alle afwijkingen door ons eigen distributieproces werden veroorzaakt. Zo maken wij afspraken met onze opdrachtgevers waar onze TNT Innight chauffeurs de bussen van de servicemonteurs kunnen vinden om de materialen af te leveren. Wegens bijvoorbeeld te volle parkeerplaatsen lukt het de monteurs lang niet altijd om op de afgesproken plek te parkeren, waardoor onze chauffeurs de auto niet kunnen vinden en de materialen niet of te laat leveren. Op basis van deze afwijking ontwikkelden we de app ‘find the car’, waarbij een gps-kastje in de bus van de monteur de coördinaten doorgeeft, zodat onze chauffeurs precies zien waar de bus geparkeerd is en de onderdelen op tijd kan bezorgen.

Offertetrajecten

Een ander belangrijke KPI waar we scherper op konden sturen dankzij het dashboard was het offertetraject, onderdeel van het prospectmanagement. Dit bood inzicht in hoe nieuwe klanten onze diensten waarderen, hoeveel offertes resulteren in een nieuwe klant en hoe snel een offerte-aanvraag verwerkt wordt. Op basis van analyses konden we hier scherper op sturen, waardoor we nu vaker een prospect tot nieuwe klant kunnen rekenen.

Tips voor logistieke professionals

Voor TNT Innight heeft de inzet van QlikView voor veel positieve resultaten gezorgd. We hebben nu een analysetool in plaats van een rapportagetool in handen en we kunnen nu op basis van data betere beslissingen nemen. Ter afsluiting een belangrijke tip voor logistieke professionals die ook met BI aan de slag willen: zorg dat je data op orde is. Je moet heldere definities van je data hebben, zodat alle gebruikers weten naar welke informatie ze kijken. Zorg er daarnaast voor dat je kiest voor een BI-tool die over goede visualisatiemogelijkheden beschikt. Dat is de kracht van ons dashboard, wij zien in één oogopslag wat er aan de hand is en waar we moeten verbeteren. Hoe overzichtelijker het dashboard, hoe sneller je beslissingen kunt nemen.

Reageer op dit artikel