artikel

Destil haalt voordeel uit optimalisatie ritplanning en realtime volgen

Distributie

Bij Destil staat, naast het leveren van hoogwaardige producten en service, ook maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal in het beleid. Om die reden maakt de gerenommeerde groothandel voor de bouw en industrie al jaren gebruik van PTV’s ritplanningssoftware. Met de interface tussen PTV Smartour en TomTom Telematics boekt het bedrijf opnieuw winst op het gebied van MVO en service.

Destil haalt voordeel uit optimalisatie ritplanning en realtime volgen


– tekst komt van PTV Group –

Was Destil van oudsher vooral actief voor de bouwwereld, sinds begin 2014 vormt ook de industrie een belangrijke afzetmarkt. “Het Franse moederbedrijf Descours & Cabaud heeft haar twee andere Nederlandse bedrijven onder de vleugels van Destil gebracht”, vertelt manager logistiek Wout de Beer. Hierdoor is het bedrijf gegroeid van 31 naar 37 vestigingen in ons land. Samen met de webshop leveren die bijna 500.000 producten voor de bouw en ruim 800.000 voor de industrie. “Wij waren vooral bekend van hang- en sluitwerk, gereedschappen, bevestigingsmaterialen, rondom beslag, persoonlijke beschermingsmiddelen en verven, lijmen en kitten”, zegt De Beer. “Daar is een uitgebreid assortiment A-merken voor de industrie bijgekomen, zoals gereedschappen, aandrijvingen en technische producten.”

Alle bestellingen in ons land worden geleverd vanuit Destils centrale magazijn in Tilburg, waar zo’n 24.000 artikelen voor de bouw op voorraad liggen. De industriële producten worden ’s nachts naar Tilburg gependeld vanuit het centrale magazijn van Imes in Hasselt.

Het transport naar winkels en klanten verzorgt Destil deels zelf, met een wagenpark van 20 voertuigen. “Met onze eigen auto’s vervoeren we pallets, lange en zware lading en duurdere artikelen”, zegt De Beer. “Pakketzendingen besteden we uit.”

Tactische planning

Destil hanteert het principe ‘vandaag besteld is morgen geleverd’. Alle orders worden vastgelegd in ERP-systeem MS Dynamics AX, dat al een voorselectie voor de ritplanning maakt. Zo worden de pakketzendingen afgesplitst van de opdrachten die het bedrijf zelf uitlevert. Aan deze laatste groep kent het ERP-systeem een ritcode toe. “Onze winkels worden elke werkdag bevoorraad in 20 vaste ritten, waarin we ook leveringen aan klanten meenemen”, licht De Beer toe. “Op basis van de postcode van het afleveradres wijst MS Dynamics AX de order toe aan een vaste rit.”

Deze tactische planning wordt enkele keren per jaar geoptimaliseerd met behulp van PTV Smartour. Het plansysteem zorgt er bovendien voor dat het groeiende aantal orders probleemloos met dezelfde capaciteit op de planning kan worden afgehandeld.

Aanpassingen doorrekenen

De vaste ritten stuurt het ERP-systeem aan het begin van de avond door naar PTV Smartour. De Beer: “Bestellingen komen binnen tot 19.00 uur. In het daaropvolgende uur wordt de planning voor de volgende dag gemaakt.” Dit gebeurt grotendeels automatisch: het plansysteem voegt vanuit de klantlocatietabel logistieke informatie als tijdsvensters en voertuigbeperkingen toe aan de zendingen, optimaliseert de stopvolgorde binnen de vaste ritten en zet ze op het planscherm. “Daarna verschuift

de planner naar eigen inzicht nog een aantal stops van de ene rit naar de andere, meestal op de grenzen van de vaste regio’s”, vertelt De Beer.

Praktisch daarbij vindt hij dat het systeem elke aanpassing van de planner meteen doorrekent, visualiseert op de kaart en de kosten ervan weergeeft. “Smartour kan ook een voorstel doen welke orders van andere ritten vanuit kostenoogpunt het meest logisch zijn om aan een rit toe te voegen.” Als het zo druk is dat niet alle orders met de eigen auto’s meekunnen, stelt de planner één of meer extra ritten samen. “Daarvoor huren we extern materieel en chauffeurs in”, zegt De Beer.

Digitale ritlijst

Is de ritplanning definitief, dan stuurt PTV Smartour hem naar MS Dynamics AX, waarna het orderpicken start. Dagelijks worden in het vergaand geautomatiseerde magazijn zo’n 6.000 orderregels verwerkt tot 900 à 1.000 zendingen, waarvan Destil ruim de helft zelf uitlevert.

Vroeg in de ochtend vertrekken de chauffeurs richting winkels en klanten. Voor elke rit krijgen ze een ritlijst mee. “Sinds januari 2014 gebeurt dat niet meer op papier, maar digitaal”, vertelt De Beer. Dankzij een interface tussen PTV Smartour en TomTom Telematics worden de ritten vanuit het plansysteem doorgestuurd naar het navigatiesysteem in de auto. “Op zijn TomTom kan de chauffeur de ritlijst opvragen en orders afmelden als hij ermee klaar is”, legt De Beer uit. “Dat scheelt de chauffeur de nodige papieren rompslomp.”

Actief meerijden

Het belangrijkste voordeel van de koppeling tussen beide systemen vindt De Beer dat de planner binnen één omgeving zowel de planning samenstelt als de realisatie ervan volgt. Hij ziet op het planscherm van PTV Smartour waar de auto’s zijn, welke orders de chauffeur al heeft afgehandeld en wat de verwachte aankomsttijd is op alle adressen binnen de rit. Ook krijgt de planner een signaal als een chauffeur ergens te vroeg of te laat aankomt. “Zo rijdt de planner actief mee met de rit en kan hij nog bijsturen waar dat nodig is”, zegt De Beer. “Bovendien informeren we klanten op voorhand over eventuele vertragingen, wat erg wordt gewaardeerd.”

De actuele informatie vanuit het TomTom navigatiesysteem laat ook zien waar verbeteringen mogelijk zijn in de vaste ritten. “We weten nu waar knelpunten zitten of juist ruimte over is”, zegt De Beer. “Die informatie gebruiken we om de tactische planning verder te optimaliseren. Dat heeft niet alleen een positief effect op de transportkosten, maar ook op onze servicegraad en de CO2-uitstoot.”

Reageer op dit artikel